Angrip inte unga politiker, Sverok

25 Dec

Sverok är en av Sveriges största ungdomsorganisationer. Jag har själv aldrig varit engagerad i den men jag känner många som är det och jag har bara hört gott om organisationen från dem. Det är därför jag också blir extra ledsen när Sveroks förbundsordförande Rebecka Pentrell tillsammans med förbundschefen för Studiefrämjandet, Tjia Torpe, på en av Sveriges främsta nyhetssidor väljer att degradera tiotusentals ungdomars engagemang.

”Partiernas ungdomsförbund har förvandlats från demokratiskolor för hela generationer till plantskolor för framtidens politiska elit.”

Rebecka Pentrell & Tjia Torpe

Nu vet inte jag om vare sig Rebecka Pentrell eller Tjia Torpe någonsin varit aktiva i ett politiskt ungdomsförbund men oavsett fallet så delar jag inte den nidbild de har av de unga som engagerar sig. Faktum är att jag tror att den nidbilden bidrar till att unga drar sig för att engagera sig.

Jag lämnade mina politiska uppdrag för snart tre månader sedan. När jag öppet sade att jag skulle kliva av var reaktionerna många och spridda. Många var förstås stöttande och såg att jag precis som så många andra unga som engagerar sig ideellt försökt göra alltför mycket samtidigt. Andra skrev till mig och var glad för att en ”politisk broiler” hoppat av, att plantskolan inte lyckats skola mig till toppen eller att den elit som skulle fostrat mig aldrig fick se mig blomma. Sådan är synen på unga som engagerar sig politiskt.

Det faktum att jag aldrig haft en önskan om att tjäna pengar på politik eller ens syssla med det på heltid gör ingen skillnad för dessa personer. De är inte intresserade av att höra det och fick de höra det skulle de ändå inte tro på mig. Bilden av mig och andra unga som politiska karriärister har satts av media och i den bilden har föraktet slagit rot.

För några år sedan deltog jag på ett möte Grön Ungdom höll i. Vi var rätt många på det mötet och en föreläsare som var där för att tala med oss frågade oss om vi såg oss som politiker. Så gott som inget svarade ja. De flesta såg sig istället som gräsrötter och det enda de ville var att göra sin skola, sin stad, sitt land – ja, världen, bättre. Politiker är det få unga som vill vara. Så snart man börjar närma sig kommunfullmäktige eller andra demokratiska församlingar blir man ifrågasatt både för sin ålder och för sina motiv. Dels är man för ung och dels är man bara ytterligare en politisk broiler. Ens engagemang misstänkliggörs. Föraktet visar sig.

Samma bild av personer som bara vill göra världen bättre har jag fått när jag träffat personer från andra ungdomsförbund. Jag håller inte alltid med de jag träffar från andra förbund, men det vi alltid haft gemensamt är att vi engagerat oss för att vi tror på någonting. Inte för att vi vill plocka ut en riksdagslön i framtiden.

”.. vi måste alla ta vårt ansvar för demokratins framtid”

Skriver de i artikeln. Jag tror att deras önskan att ta ansvar för demokratins framtid är genuin. Därför är det synd att de väljer att hävda sig själva genom att förminska ungas politiska engagemang. Jag tror att det är bra att unga kan engagera sig på många olika håll och Sverok bedriver en väldigt viktig och väldigt uppskattad verksamhet. Men det ger inte dem rätten att förminska de politiska ungdomsförbunden till plantskolor.

Precis som Sverok tar de svenska ungdomsförbunden ansvar för att fostra Sveriges unga i hur en demokrati fungerar. Vi finns ute i skolorna för att prata om politik med ungdomar på deras villkor och alltför ofta får ungdomsförbunden själva försöka föra ungas talan när de politiska partierna sviker.

Ungas röster hörs idag alltför sällan och alltför sällan tar unga plats i Sveriges demokratiska församlingar. Men för att få ungas röster hörda måste vi unga arbeta tillsammans. Därför önskar jag att Sverok, Studiefrämjandet och andra som organiserar unga slutade sprida bilden av politiskt engagemang som oärligt. Unga engagerar sig politiskt för att göra världen bättre. Varken mer eller mindre.

2 svar to “Angrip inte unga politiker, Sverok”

  1. Anonym 08 januari 2013 den 10:02 #

    I grunden finns ingen stor motsättning mellan vår och Jakob Lundgrens syn på unga och ungas engagemang. Självklart är det bra att unga engagerar sig för demokrati och demokratins utveckling på alla sätt. Det kan man göra genom partipolitik eller genom politiskt engagemang på andra sätt, genom att organisera sig tillsammans med andra och arbeta för och utveckla något man brinner för.

    Vi skriver inget om att politiskt engagemang är ”oärligt” som Jakob Lundgren påstår i sin slutkläm. Vi utmålar inte heller någon som ”politisk broiler”. Vi skriver i debattartikeln: ”Partiernas ungdomsförbund har förvandlats från demokratiskolor för hela generationer till plantskolor för framtidens politiska elit.” Vår poäng är att mängder av ungdomar skaffar sig en god och viktig teoretisk och praktisk demokratisk bildning och erfarenhet även i betydelsefulla sammanhang utanför partiernas ungdomsförbund, men att denna demokratiska bildning ofta har mycket ringa värde i partipolitiska sammanhang. Trots att den utgör en grund och ett kitt i vår demokratis utveckling anses den inte vara en merit i partipolitiska sammanhang. Där söker man likt den druckne oftast enbart under gatlyktan, när de livsviktiga svaren på frågorna om hur vi ska utveckla morgondagens samhälle så ofta finns att söka utanför den officiella ljuskällan.

    Vi tror därför att folkrörelser behöver samarbeta mer och lära av varandra. Och vi vill fortsätta att arbeta mot målet att unga ska ha möjlighet att organisera sig och göra verklighet av sina drömmar.

    Rebecka Prentell, förbundsordförande Sverok
    Tjia Torpe, förbundschef Studiefrämjandet

    • jakob 08 januari 2013 den 12:15 #

      Kul att ni förvisso svarar. Mindre roligt att ni inte på något sätt verkar backa från att förminska politiska ungdomsförbund till plantskolor eller ge någon förklaring till varför så skulle vara fallet. Tja, möjligtvis förutom ”Där söker man likt den druckne oftast enbart under gatlyktan, när de livsviktiga svaren på frågorna om hur vi ska utveckla morgondagens samhälle så ofta finns att söka utanför den officiella ljuskällan.” men liknelser med att vara drucken gör knappast att det låter som att ni respekterar det arbete de politiska ungdomsförbunden gör.

Kommentera

