Jag lämnar politiken

5 Okt

Jag gick med i Grön Ungdom november 2008. Det var för snart fyra år sedan. Sedan dess har jag varit lite överallt i organisationen. Från Norr till Söder, från lokalt till regionalt till riks. Även om jag inte varit med särskilt länge har sett organisationen växa både i medlemstalen och i våra egna ögon. Det är med ett brinnande självförtroende som vi nu möter nya medlemmar och den annalkande valrörelsen.

Men det är inte bara rörelsen som vuxit. Det har även jag gjort.

Jag var 18 år gammal när jag gick med. Idag är jag 22. Under de fyra åren har jag lämnat gymnasiet, flyttat ut och förhoppningsvis valt vad jag vill göra resten av livet. Det valet har aldrig varit politiker.

Fastän jag brinner för politiken så finns det få saker jag vill bli lika ogärna som jag vill bli politiker. Jag har suttit i kommunfullmäktige, blev nyligen informerad om att jag skulle få ta plats i Västernorrlands Landsting och jag har kandiderat till riksdagen. Men politiker vill jag inte bli. Jag tror det är därför som jag fattat det beslut som jag fattat. Att jag nu ska lämna politiken bakom mig.

Egentligen hade jag velat vänta till februari innan jag lämnade allting bakom mig. Mitt sista projekt i Grön Ungdom skulle bli att starta upp medlemsföreningarna och innan jag slutade ville jag vara med och dra igång ett aktivt sprudlande språkrörsnätverk och engagera våra medlemmar i en debatt om vilka vi var och vart vi ville komma. En sådan debatt behövs i förbundet.

Men jag tror inte längre att jag kan vara den personen. Jag vet att jag inte kan vara den personen.

Under för lång tid har jag försökt göra för mycket samtidigt och i slutändan har jag blivit lidande. Den här hösten blev det för mycket på en gång. Så även om jag aldrig varit personen som lämnar någonting oavslutat så har nu även jag nått det vägskälet i mitt liv.

Jag lämnar nu mina uppdrag i förbundsstyrelsen, i det internationella utskottet, i språkrörsnätverket, i Grön Ungdom Lund och som jämställdhetsambassadör för Miljöpartiet i Skåne.

Politiken var aldrig någonting jag ville leva med, men det är någonting jag brinner för. Men tyvärr har den elden brunnit så starkt att syret tagit slut och nu behöver jag ta tid för att kunna hämta andan. Jag hoppas att ni kan respektera mitt beslut så ses vi säkert i framtiden.

3 svar to “Jag lämnar politiken”

  1. Bengt Held 05 oktober 2012 den 18:46 #

    Tycker det är klokt att ompröva. Jag har för flera år sedan gjort samma sak. Men blanda inte ihop politik och partipolitik. Politisk kan vara utan att vara partipolitisk. 🙂

    Kram

    Bengt

    • jakob 10 oktober 2012 den 5:45 #

      Tack för din kommentar! Jag kommer säkert komma tillbaka som mer eller mindre oberoende på ett tag. Men just nu behöver jag en paus så att jag kan ladda om.

  2. Pierre Ringborg 05 oktober 2012 den 18:49 #

    Tror du tänker rätt! Jag var på väg att gå in ett parti i den åldern men sparade mig. Jag tyckte det mest var äldre som jag såg det och som dessutom kunde mycket mer än mig.
    Jag har haft lite svårt med ungdomar som ”broilars fram” i politiken till en rak karriär, som anpassar sitt språk, som till slut fastnar med andra politiker och till slut inte vet något annat.

    Du är en klar kapacitet i ditt driv och du blir helt inte enkel att ersätta om det överhuvudtaget går. Det dyker upp andra kompetenta som har andra vinklingar som bara DE har och når framgång som idag är oupptäckta begåvningar. Så är det inom lite av varje att släpper vi inte fram andra utan biter oss fast ger vi inte andra chansen.

    Hitta ditt spår på den gröna krokiga vägen. Var du än hamnar kommer du att finna nya landvinningar som ger dig styrka och fortsatt framgång. Nej bli ingen ”återställare” utan om du kommer tillbaka så har kulturlandskapet förändrats och du kan bidra med något nytt. Lycka till i dina gärningar!

    Pierre Ringborg
    medgrundare till Miljöpartiet 1980-81

Kommentera

