Studenterna får inte glömmas bort

21 Aug

Om två veckor börjar universitetstudierna på nytt för mig. Det blir mitt tredje år som student i Lund som påbörjas, men igår fick jag för första gången flytta in i någonting jag kunde kalla mitt eget och det bara för att jag kommer att arbeta som tjänsteman på en nation. Verkligheten för många andra är långt värre.

När jag först kom till Lund var jag inneboende i ett korridorsrum, en villa och en etta under mina första två månader. Ingen stans kunde jag rota mig och aldrig kunde jag nästa mig och bygga ett hem. Det är inte en situation som var unik för mig då. När jag idag talar med vänner som ska börja studera i Lund så vet ingen av dem vars de ska bo eller om de ens lyckas hitta en plats att bo på, trots att det bara är två veckor till studiestarten.

Det här är inte heller någonting som är unikt för studenterna i Lund. Igår släppte SSCO en rapport om hur politikerna i Stockholm har svikit studenterna där. Trots löften om 4400 bostäder till år 2015 har det sedan 2010 endast färdigställts 86 nya.  Enligt SSCO riskerar det stå färdigt färre än 2000 nya studentbostäder år 2015. Desto mer av rapporten man läser, desto mer desperat verkar situationen te sig. Köerna ökar drastiskt och det blir svårare och svårare att få förstahandskontrakt. Samtidigt har Alliansen tagit bort möjligheten att i efterhand överklaga ockerhyror, något som riskerar att göra att desperata studenter utnyttjas.

Alliansen har nu haft sex år på sig att reagera men ännu verkar inte särskilt mycket ske. Mest handlar det om att göra andrahandsuthyrning mer attraktivt. Det räcker inte tycker vi i den gröna rörelsen.

Igår skrev jag tillsammans med Gröna Studenters Lorentz Tovatt på SVT Debatt om SSCO:s rapport och Grön Ungdoms språkrör Björn Lindgren skrev om bostadsituationen på SVD Brännpunkt. I båda artiklarna återfanns förslag som skulle kunna kickstarta en del nybyggnation av just studentbostäder.

Genom att slopa fastighetsavgiften för korridorsrum och kraftigt sänka den för små ettor skulle det bli mer attraktivt att bygga nya studentbostäder. Idag är fastighetsavgiften för t.ex. korridorsrum nämligen orättvis sett till utrustning och storlek. Att öppna upp för Akademiska Hus, Universiteten och AP-fonderna att långsiktig investera i infrastruktur när börsen är som osäkrast är också någonting vi föreslår då förslaget skulle kunna lösgöra stora summor pengar som kan gå till nya bostäder.

Det är den här typen av konkreta förslag som behövs för att studenternas bostadsituation ska kunna lösas. Studenterna är Sveriges framtid och det går inte att studera kvalitativt om man inte vet vart man ska sova om två veckor.

Kommentera

