Det politiska språket och Staffan Danielssons dubbelmoral

17 Aug

Retorik är konsten att välja sitt språk. Det brukade Anders Sigrell, professor i retorik vid Lunds Universitet pränta in så ofta han kunde. I och med våra val av ord målar vi upp vår verklighetsbild och våra mål. Därför är språket i en vid mening viktiga i det politiska samtalet. Den centerpartistiska riksdagsledamoten Staffan Danielsson försöker använde sig av den vinklingen när han kritiserar Alliansfritt Sverige, en sida där jag är skribent.

Staffan Danielsson menar att sidan inte borde få kalla sig själv för Alliansfritt Sverige på grund av de negativa associationerna det namnet ger. Han drar paralleller till det fruktansvärda som hände på Utoya och terrordåd i Afghanistan, Irak och Pakistan när han menar att Alliansfritt Sveriges namn ger honom associationer till sådana handlingar. Någonstans bland folks ryggsäckar av livserfarenhet tänker man förstås på de bloggar som Anders Breivik fann stöd i och där i uppfattar läsaren att Danielsson jämställer Alliansfritt med dessa bloggar.

På Staffan Danielssons facebooksida kan jag läsa att han intresserar sig för frågor av moralisk och etisk karaktär. Det är synd att han inte verkar ha intresserat sig för retorik eller språkfilosofi, för om han hade gjort det hade han kanske kunnat ta sin analys ett steg längre. Det Danielsson har gjort är en platt analys av en hemsidas namn utan att ta hänsyn till den kringliggande kulturen eller tonen på hemsidan. Det Alliansfritt är, och alltid har varit, är en skarp politisk kommentator som inte sällan använder satiren som vapen. Det Alliansfritt aldrig har varit är en sida som uppmuntrar till våld eller hat, varken i text och när sådana kommentarer läggs av läsare raderas de. Staffan Danielsson kommer förstås aldrig uppskatta sidans ton då den till sin natur är kritisk till Danielssons politiska gärning, men han skulle mått bra av att läsa sajtens egen beskrivning en andra gång.

”Sajten granskar vad de fyra regeringspartierna ägnar sig åt och samlar nyheter från allsköns olika kanaler. Ibland allvar, ibland trams – men alltid fokus på högern.”

Ibland allvar. Ibland trams. Alliansfritt gör saker med blinken i ögat och med en hel del självdistans. Den delen missade Danielsson helt.

Men han har förstås rätt i en sak. Vi politiker är ansvariga för vår egen retorik och det är fritt fram att granska min blogg och det jag skrivit på andra ställen, även på Alliansfritt. Två gånger tidigare har jag diskuterat den politiska retoriken på min blogg. Först i inlägget ”Smutskastning, negativa epitet, tobleronepolitik och vikten att hålla en god ton” och sedan i inlägget ”Dubbelmoral när man talar om smutskastning”. Jag la cirka fem minuter på att kolla upp Staffan Danielssons egen retorik och på en gång fann jag att han använt sig av det extremt smutskastande ordet ”vänsterkartell” och att han jämfört Vänsterpartiet med Nordkorea. Samtidigt som han är upprörd över namnet ”Alliansfritt” kallar han det rödgröna samarbetet för illegalt och jämför Vänsterpartiet med en av jordens värsta diktaturer. Det finns ett uttryck för det här, och det är att han borde sopa framför sin egen dörr först.

Vi politiker väljer vårt språk Staffan Danielsson och du skulle må lite bättre av att lägga lite mer tid på att funderar innan du väljer ditt. 

 

PS. Om det inte framgår tycker jag att Alliansfritt Sverige kan få behålla sitt inarbetade namn. Danielsson antyder även i sin artikel att Alliansfritt skulle ha någon stor donator i ryggen. Så är det inte. Alliansfritt drivs helt ideellt.

Ett svar to “Det politiska språket och Staffan Danielssons dubbelmoral”

  1. staffan danielsson 22 augusti 2011 den 0:09 #

    hej

    Jag tycker det är viktigt att diskutera ord och deras valörer, och jag tar säkert i för mycket också någon gång.

    Ditt inlägg är balanserat, tycker jag, men du utgår ifrån att jag påstår att bloggen ”inte borde få kalla sig” Alliansfritt Sverige.

    Det har jag ju aldrig hävdat, jag har däremot föreslagit denna stora blogg att byta namn, vilket jag utvecklat på Newsmill.

    Staffan Danielsson

Kommentera

