System för personliga utsläppsrätter på G i England

23 Jan

Personliga utsläppsrätter är en fråga som länge drivits av olika ideella miljöorganisationer. Tanken är att man ska utforma ett system där invånarna i ett land tilldelas utsläppsrätter istället för bolagskoncerner och att man därmed ska skapa ett tydligt incitament för att sänka de egna utsläppen. I Sverige är det främst David Jonstad som varit pådrivande för idén, men frågan har även varit uppe på Miljöpartiets kongress och systemet har dessutom föreslagits av en kristdemokratisk utredning.

Anledningen till att jag skriver om detta nu är dels för att jag står med som medmotionär till en motion signerad Björn Lindgren. Motionen handlar om just ett system för personliga utsläppsrätter och jag lär inom sinom tid lägga upp den på bloggen. Men just nu är det någonting annat som är intressant.

En ny rapport som beställts av den brittiska regeringen föreslår nämligen någonting som är väldigt snarlikt personliga utsläppsrätter. I rapporten föreslår man att energikvoter (TEQ) ska delas ut till den brittiska befolkningen och att de sedan ska köpa bränsle och elektricitet för dessa. Miljövänligare bränslen och energiformer kommer att kosta färre TEQ:s och om man måste köpa fler kan man köpa av de som fått några över. Tanken är att man då ska skapa ett ekonomiskt incitament för att den enskilda medborgaren ska leva ett miljövänligare liv. Systemet tillåter också att man minskar mängden TEQ:s som delas ut över tid och därmed kan man med enkelhet minska landets utsläpp i en stadig takt.

En annan fördel som rapportförfattarna The Lean Economy Connection själva vill lyfta fram är resursfördelning. I en tid där oljan blir allt svårare att få tag på kommer oljepriserna ändå inte att stiga helt okontrollerat eftersom systemet satt ett tak på hur mycket man kan konsumera. Dessutom kommer fattiga tack vare sin TEQ:s kunna köpa bensin även om priserna stiger kraftigt.

Hur det blir med systemet i är svårt att veta än så länge. Caroline Lucas från det brittiska gröna partiet verkar däremot ta strid för förslaget och kallar det för den nya hemfronten och hänvisar då till de ransoneringar som den brittiska regeringen tvingades utfärda under andra världskriget. Britterna ser idag tillbaka på den tiden som en solidaritetens tid där man kämpade för ett gemensamt mål.

Kan samma sak ske med klimatfrågan?

Annonser

10 svar to “System för personliga utsläppsrätter på G i England”

  1. Hans I. Jonsson 23 januari 2011 den 15:39 #

    En rättvis idé.

  2. mattiasnasman 24 januari 2011 den 0:09 #

    Det ger ett grymt kraftigt incitament för varför folk inte ska köpa 3 tandborstar för 49 kr istället för den enda man behöver för 19 kr.

  3. Isak Gerson 24 januari 2011 den 10:21 #

    Finns det beräkningar på hur mycket systemet kommer att kosta att upprätthålla?

    • Anonym 24 januari 2011 den 13:42 #

      Har inte sett några ännu, men å andra sidan är det främst oberoende organisationer som driver på förslaget och de har inte möjligheten till så pass stora beräkningar. Men det är rimligt att anta att det kommer kosta en del.

      • Isak Gerson 24 januari 2011 den 16:10 #

        Jag skulle personligen hellre se punktskatter, finns några problem med det som det här systemet löser?

        • Jakob Lundgren 25 januari 2011 den 0:53 #

          Problemen med punktskatter skulle jag vilja sammanfatta som två saker;

          Uppföljning: Det är svårt att garantera att man når exakt de mål man vill nå. Att peka på exakt hur hög en punktskatt ska vara och exakt hur den ska utformas är väldigt svårt.

          Kostnader: Punktskatter slår proportionerligt sätt hårdare mot grupper med en lägre inkomst. När man talar om bensinskatten menar man ofta att ett bensinpris på en bra bit över 20 kr skulle vara nödvändigt för att minska utsläppen tillräckligt. Problemet med att de som tjänar mindre inte skulle ha råd att t.ex. köra bil kommer man enkelt undan med ett system med utsläppsrätter.

  4. Martin Saar 24 januari 2011 den 16:05 #

    Hej!
    Visst där viktigt att komma tillrätta med den direkta energin el och bränsle i olika former, men vän av ordning undrar: Var händer med ransoneringen av den indirekta energin som är dubbelt så stor jmf med direkt energi?
    En ransonering skild från köpkraft är bra, men hur kommer vi till rätta med den dolda indirekta energin som finns i all konsumtion?
    Kan de lovvärda försöken med ransonering ytterligare fokusera på myten om transporternas stora utsläpp jmf med produktion av livsmedel?

    • Jakob Lundgren 25 januari 2011 den 0:54 #

      Nej det är inget renodlat system för utsläppsrätter engelsmännen har föreslagit, utan de talar bara om det inom vissa sektorer. Anledningen till detta är antagligen att de fokuserade på att minimera de direkta effekterna av peak oil.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Zeitgeist: Moving Forward « mattiasnasman - 24 januari 2011

    […] alla människor med deras grundläggande behov. För att rädda klimatet bör man även göra som Jakob Lungren idag föreslår på sin blogg att införa personliga utsläppsrätter. Tre enkla saker som UTAN en enorm revolution skulle lösa […]

  2. Delat och intressant – 24 January, 2011 | [insert random stupid name here] - 24 januari 2011

    […] System för personliga utsläppsrätter på G i England « Jakob Lundgren – Personliga utsläppsrätter kan verkligen bli den stora gröna reformen, det är grymt kul att se att ämnet är så populärt för tillfället och på mitt nattduksbord ligger just nu Vår beskärda del av David Jonstad som jag ska se till att plöja snart. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s