Ett parti med driv

16 Dec

Jag ser fram emot att välja två nya språkrör i maj. Redan nu verkar det bli ett spännande val och många många starka kandidater har redan utlyst att de kommer att ställa upp.

Idag skriver Gustav Fridolin i Expressen om varför han nu väljer att acceptera nomineringen till språkrör och tidigare har Mikaela Valtersson, Åsa Romsom, Gunvor G Ericsson och Bodil Ceballos utannonserat att de tänker kandidera.

Att så många kandidater ställer upp och dessutom utannonserar sina kandidaturer tidigt stärker den interna demokratin i Miljöpartiet. Valberedningen har nu månader på sig att förbereda sitt förslag och den interna debatten bland medlemmarna är sedan länge igång. Valberedningen gör dessutom ett utmärkt jobb när de reser runt i landets lokalavdelningar och frågar oss medlemmar vad vi vill se för egenskaper hos våra framtida språkrör.

Men att det är vi i Miljöpartiet som vågar utmana Jantelagen och öppet utannonsera våra intentioner inom partiet kanske förvånar många. Borde inte Moderaterna där folk vill lagstifta mot jante vara partiet där jante är minst närvarande?

Jag tror att anledningen till att folk i Miljöpartiet är så benägna att ställa upp är för att vi har en etablerad rotationsprincip. Språkrören får inte sitta länge än en viss period och detsamma gäller för de som sitter i partistyrelsen. Det gör att nytt blod hela tiden kommer in i systemet och att en kandidatur för förnyelse tillhör normen, inte undantagen.

Språkrörsvalet är flera månader bort och jag vet ännu inte vilken kandidat jag kommer att stötta när det gäller. Men tack vare att jag redan nu vet flera som kommer att ställa upp kan jag redan nu börja väga för- och nackdelar och fundera på vilken framtid jag vill att partiet ska få, och det är en av de stora fördelarna med Miljöpartiets rotationsprincip.

Media; SvD 1 & 2, AB 1 & 2, DN 1, Expressen, GP, Sydsvenskan

Bloggar; Christian Valtersson

2 svar to “Ett parti med driv”

  1. Bengt Held 16 december 2010 den 21:13 #

    Jakob

    Kommer du själv att ställa upp som språkrörskandidat? Och om ja, blir det som manligt eller kvinnligt språkrör? (jag vet du är queerteoretiskt påverkad så man ska inte ta något för givet) 🙂

    Bengt

    • jakob 17 december 2010 den 16:05 #

      Hej!

      Jag kommer inte att ställa upp det här valet i alla fall. Känner inte att jag kan föra partiet framåt på det sätt som många andra och jag vill gärna avsluta min utbildning innan jag börjar med politik på heltid (om jag gör det). Tyvärr skulle jag nog behöva ställa upp som manligt enligt Miljöpartiets stadgar men jag identifierar mig inte som något särskilt kön 🙂

      MvH, Jakob

Kommentera

