Alliansen prioriterar alltid bort järnvägen

15 Nov

Jag skriver idag på både Supermiljöbloggen och på Alliansfritt Sverige om hur Alliansregeringen trots garanter om det motsatta faktiskt har sänkt underhållet till den svenska järnvägen med ca 700 miljoner kronor om året. Och det är ingen unik företeelse utan Alliansregeringen har konstant valt att prioritera bort det svenska järnvägsnätet.

I Alliansens budgetproposition minskar man satsningarna på nya spår med närmare 70 % till år 2014 och det gör man samtidigt som delar av det svenska järnvägsnätet är kraftigt överbelastat. Som om inte det vore nog så fördubblar man samtidigt banavgifterna för tågen.

Men fördubblade avgifter och sänkta investeringar löser man inga problem med, och inte heller den folkpartistiska lösningen att bojkotta SJ kommer heller hjälpa särskilt mycket, tvärtom.

Sverige behöver en regering som vågar satsa på att ställa om och det innebär stora satsningar på järnväg. Bland annat behöver man bygga Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå och moderna järnvägar som är förberedda för snabbtåg i söder.

4 svar to “Alliansen prioriterar alltid bort järnvägen”

  1. Petter 17 november 2010 den 3:21 #

    Vill inte ta det tillbaka miljötänkandet när vi kommit så långt.

    Men materialistisk som jag är går jag tillbaka till mina nya dojor och min miljöovänliga plasma.

    Gamereactors medlemmar må hata min egoistiska småsinthet men jag står pall.
    Hahaha småskrattar när jag tänker på hur överbetald jag är ijämförelse med våra undersåtar! SLAVAR MINA LÄSARE!

    Ja jag har druckit lite för mycket vin nu…

  2. Petter Hegevall 18 november 2010 den 16:09 #

    Kommentaren ovan är inte lämnad av mig.

    /Petter Hegevall
    Gamereactor

  3. Johan 20 november 2010 den 19:24 #

    +1

  4. Petter 06 februari 2011 den 4:26 #

    Kommentaren längst upp är självklart lämnad av mig.

    /Petter Hegevall
    Gamereactor.

    Sveriges hycklare no.1

Kommentera

