Sammanfattning av kritiken mot ”super”miljöbilspremien

5 Sep
Alliansens ”super”miljöbilspremie har det inte lätt just nu. Först går Stefan Algers som är professor i transportstudier ut och kritiserar deras miljöbilspremie och menar att den kommer att få en väldigt liten effekt på miljöbilsförsäljningen.

Kort därefter går Gröna Bilister ut och kritiserar Alliansens miljöbilspolitik för att den är enkelspårig och bara omfattar fem promille av nybilsförsäljningen. De passar också på att kritisera det faktum att Alliansen är emot efterhandskonvertering trots att det skulle kunna halvera utsläppen från befintliga bilar och för att de beskattar låginblandning av etanol i bensin och biodiesel i diesel.

Nu går dessutom Bioswe ut och kritiserar Alliansen för samma sak. De menar att Alliansen inför en skattebroms för högre inblandning av etanol och biodiesel trots att EU tillåter det. Varför Alliansregeringen gör det är förefaller vara okänt. De kritiserar också Alliansen för deras löfte om att inte höja bensinskatten. Dagens bilar är långt mer bränslesnåla än de som såldes vid mandatperiodens början och en fast bensinskatt kommer därför att hindra framtida miljöbilsutveckling.

Frågan är om någon förutom Alliansen själva gillar deras miljöbilspolitik.

Rekommenderar läsning:

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s