Bygg Norrbotniabanan

28 Aug

Jag skriver i dagens ÖA/TÅ (28/8-10) angående invigningen av Norrbotniabanan;

Bygg Norrbotniabanan

Just nu invigs Botniabanan. En grön järnvägslinje som på ett miljövänligt sätt kommer att binda ihop Härnösand och Örnsköldsvik med övriga Sverige. Att Maud Olofsson är en av invigningstalarna känns däremot som ett hån för mig som Norrlänning.

För även om Botniabanan nu står klar så känns projektet ofärdigt.

Den rullande premiären kommer att stanna inte att komma längre än till Umeå. För längre än så räcker inte spåren idag, det finns ingen Norrbotniabana än. Förra mandatperioden tog S och MP fram en infrastrukturplan där byggstart för Norrbotniabanan var satt till år 2010, i Alliansens finns inte någon byggstart för huvudtaget. Det är ett svek mot övre Norrland.

Idag är det en seg och jobbig process att resa kollektivt i övre Norrland. Det tycker nog de flesta som gett sig på det. Norrbotniabanan skulle skapa ett bekvämt och miljövänligt färdmedel som skulle föra alla norrländska städer närmre varandra.

Norrbotniabanan är dessutom ett måste för att de norrländska industrierna ska behålla sin konkurrenskraft. Redan idag sker majoriteten av Sveriges transporter via järnväg i norra Sverige och många av dessa tar vägen via stambanan som idag är över 100 år gammal och som inte klarar av de ökande kraven på järnvägen. Norrbotniabanan skulle sänka de norrländska industriernas transportkostnader med 30 procent och minska utsläppen av växthusgaser med 113 000 ton om året. Det motsvarar cirka 100 000 flygresor till Thailand.

Norrbotniabanan är även ur ett ekonomiskt perspektiv en god satsning.

Varje satsad krona beräknas ge 1:45 kronor tillbaka.

Det Rödgröna samarbetet har deklarerat att byggnationen av Norrbotniabanan kommer att starta under nästa mandatperiod och att bygget ska ske utan krav på att näringslivet betalar för järnvägen.

Norrbotniabanan är ett allmänt och nationellt intresse och bör därför också finansieras med allmänna medel.

Jakob Lundgren

Språkrör Grön Ungdom Norr och Trea på Miljöpartiets riksdagslista

Advertisements

2 svar to “Bygg Norrbotniabanan”

  1. Hans I. Jonsson 28 augusti 2010 den 8:56 #

    Det vore kanske idé att satsa sex miljarder för att rusta upp sträckan Härnösand Sundsvall till den standard som är satt på sträckan Ö-vik tilll Umeå.
    Då skulle den ekonomiska bärigheten för den korta sträcka som byggs nu öka avsevärt. Med andra ord Umeå Stockholm blir en starkare injektion för regionen upp till Västerbotten än den enkelspåriga halvmesyr vi har idag.

    Hursomhelst är det induktiva resonemang som handlar om nytta och inte om värderingar som är så så typiskt för vår tid.
    /H

    • jakob 29 augusti 2010 den 16:42 #

      Det håller jag verkligen med om!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s