Rätt att ta efter den franska modellen

24 Aug

För ett tag sedan filade jag på ett rätt långt blogginlägg angående Centerns ”super”miljöbilspremie men inlägget drog ut på tiden och frågan blev inaktuell. Min slutsats i inlägget var däremot att man borde satsa på att bygga ut ett premie system enligt den franska modellen istället för Centerpartiets förslag på en ovanligt hög miljöbilspremie.

Den franska modellen innebär att de bilar som har höga utsläpp får ett högre pris och att bilarna med lägre utsläpp sedan blir billigare genom att man tar det man fått in av försäljningen av de mindre miljövänliga bilarna. På så sätt ska försäljningen balanserar ut sig själv i statsbudgeten eller åtminstone inte skapa ett alltför stort budgethål. Den högre kostnaden på bilar med höga utsläpp kommer dessutom ytterligare öka begäret efter bilar med låga utsläpp.

Därför är jag väldigt glad när jag ser att Miljöpartiet idag föreslår en miljöbilspremie efter den franska modellen. Även rapporten Elbilen på väg mot 2030 förslår just den franska modellen som ett lämpligt system.

Alliansen förslag som även det presenterades nyligen innebär istället en ensidig subvention av extremt utsläppssnåla bilar. 40 000 kronor ska en bil som släpper ut mindre än 50 g CO2/km (i praktiken nästan uteslutande elbilar) subventioneras med. Och de må låta bra i praktiken, men miljönyttan det gör per investerad krona går att ifrågasätta. 200 miljoner kronor beräknas Alliansen det kommer kosta att sälja 5000 bilar med den premien under den kommande mandatperioden. Man måste dessutom ta hänsyn till att det redan 2009 registrerades 200 elbilar i Sverige och om jag är snäll och bara antar att försäljningen skulle öka till 250 årligen under nästa mandatperioden, premien undantagen, innebär det att ökningen 4000 nya elbilar kommer att kosta 200 miljoner kronor.

Alliansens förslag är alltså väldigt dyrt och kommer främst att gagna höginkomsttagare då elbilar idag är väldigt dyra medan miljöbilarna har börjat komma ner i pris rätt mycket.

Media; DN, SVD, SR, Expressen

Bloggar; Johannes Krunegård

Advertisements

Ett svar to “Rätt att ta efter den franska modellen”

  1. Hans I. 24 augusti 2010 den 18:55 #

    Det finns skäl att påminna om elproduktionens fossila ursprung dessutom.

    En negativ miljöeffekt uppstår även med tanke på elbilarnas relativt korta ekonomiska livslängd.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s