Högt i tak i skoldebatten efterfrågas

9 Aug

Kent Persson bjuder den här veckan in till en bloggdebatt om den svenska skolan, och om hur vi ska kunna skapa en skola som alla lyckas i. Enligt mig är skolpolitiken alldeles för populistisk. Skolan må vara valets kanske viktigaste fråga enligt väljarna själva, men debatten är fullständigt ovetenskaplig.

Förslagen som kommit fram i debatten är Folkpartiets förslag på burkaförbud, en icke-fråga egentligen men Folkpartiet har tradition av att fiska röster i grumliga vatten inför varje val. Det som förvånar är att Reinfeldt stödjer förslaget.

Andra frågor som varit uppe är skolk i terminsbetyg och Folkpartiet som vill tvinga föräldrar att vara med i klassrummet om deras barn är stökiga. Det andra förslaget har jag redan tagit upp på min blogg men det om skolk i terminsbetyg har jag inte berört ännu. Personligen tycker jag faktiskt inte att det är hela världen om man för in skolk i terminsbetygen, däremot ser jag inte heller poängen i det. Föräldrarna är oftast medvetna om att deras barn skolkar, och om de inte är det behöver man inte föra in skolk i betyget utan man kan informera på andra sätt. Antagligen kommer de som drabbas hårdast av skolk i terminsbetyg vara de som sköter sig rätt väl i skolan men som har skolkat från någon enstaka lektion.

Vänsterpartiet gick under samma tidsperiod ut och kallade friskolorna sedelpressar för aktiebolag och blev förstås helt krossade av en nästan en bloggosfär. Att kritisera friskoloväsendet är att ha en dödsönskan i politiska sammanhang. Men jag tycker faktiskt att man måste våga kritisera och se över dagens situation. Jag kan börja med att poängtera att jag inte är emot friskolor utan att jag snarare är pragmatisk och vill se till det som är bäst för eleverna.

Det finns bra friskolor och det finns dåliga friskolor och det är de dåliga vi måste ta tag i. Och när vi tar tag i de dåliga måste man också våga diskutera om det är rimligt att de får ta ut mångmiljonvinster samtidigt som undervisningen blir lidande. Mats Pertoft, skolpolitisk talesperson för Miljöpartiet har skrivit ganska vettigt om det hela och jag tänker helt skamlöst kopiera lite av det han skrivit.

  • Förbjud vinstutdelning på de friskolor som har anmärkningar från skolinspektionen
  • Friskolor bör anmäla vinstutdelning till skolinspektionen
  • Ägarbyten och koncernbyten bör anmälas till skolinspektionen
  • Friskolor som väljer att återinvestera vinsten i den egna verksamheten bör kunna göra det utan att skatta på pengarna

Dessa fyra förslag handlar inte om att straffa de friskolor som är bra och levererar goda resultat, utan de handlar om att de som faktiskt inte skött sitt ansvar inte heller ska kunna ta ut vinst. Man kan se det som ett incitament för att skolorna ska sköta sig. Det är också viktigt att man ser över skolans upphandlingar så att man inte delar ut vinst via andra företag.

Jag tycker att man kan förbjuda avkastning över en viss procent. Jag kan se poängen i att en entreprenör som tar en risk ska kunna få tjäna pengar på det, men över en viss gräns blir det faktiskt inte försvarbart att man tar pengar från kommunens verksamhet och stoppar i aktieägares fickor.

Skolpengen bör fördelas efter behov. Men så ser det tyvärr inte ut idag. Alla elever och skolor har inte samma behov, och vi ska inte heller låtsas som att de har det. Därför är det viktigt att de skolor och elever som kräver större ekonomiska medel också kan få det.

Fler lärare i skolorna behövs. När jag har debatterat frågan med Alliansföreträdare säger de att vi behöver bättre lärare inte fler. Men det osar populism lång väg, för så enkelt är det inte. Självklart påverkar lärarnas kompetens studieresultaten, men det gör även lärartätheten. Forskning från IFAU visar tydligt att färre lärare per 100 elever ger ett sämre studieresultat.

Marika Lindgren Åsbrink (S) har på sin blogg skrivit väldigt bra om just lärartäthet på kommunala skolor och friskolor.

Elevhälsan bör man inte heller glömma bort. Folkpartiets förslag om att satsa en halv miljard på att anställa kuratorer, skolsköterskor o.s.v. är ett rätt bra förslag. Det bör vara ett krav på både kommunala skolor och friskolor att skolsköterskor och kuratorer finns tillgängliga för eleverna.

Betygsdebatten har även den blivit väldigt förenklad. Alla talar om tidigare betyg som om de skulle lösa all världens problem. Men så är inte fallet. Vi bör istället införa utförliga skriftliga omdömen som inte får vara betygsliknande. Sådana omdömen ger elever en chans att se exakt vad de är  bra på och vad de är mindre bra på, och forskning visar att omdömen förbättrar studieresultaten.

Det jag efterfrågar i debatten kan väl egentligen sammanfattas i två punkter.

  • Stöd i forskning

En fungerande skola kan inte byggas på populism och vaga förhoppningar. Den måste bygga på resultat och forskning.

  • Att man tar bort ideologiska skygglappar

Våga kritisera friskoleväsendet även om du betecknar dig som liberal. När man på grund av sin ideologi blundar för problem som finns har ideologin blivit ett problem.

Annonser

4 svar to “Högt i tak i skoldebatten efterfrågas”

  1. Svea 15 november 2010 den 13:24 #

    Angående Abdirisak Waberi, moderaternas nye påläggskalv och tillika rektor på denna skolan ,som tydligen har gott om pengar, till skillnad mot många andra skolor. Här ett brev från en anonym mamma: ”Hej

    Min dotter går på römosseskolan ( den islamiska skolan i Göteborg)

    Rektorn på Skolan har bjudit alla anställda lärare ca 45, på en resa till Turkiet båda muslimska och icke muslimska. Resan äger rum nu under vecka 44. Samtidigt som antalet elever per klass ökade dramatiskt denna termin.

    Min fråga får är skolan använda min dotters skolpeng för att finansiera sådana resor? Min dotters skolpeng går till solresor, flotta hotel vistelse och dyra middagar.

    Jag kräver att detta undersöks noggrant och att skolan fråntas tillståndet.

    Ring gärna till skolan och fråga efter de 45 lärare ring 031 3319622.

    De solar för mina skattepengar och min dotters skolpeng

  2. Sture Eriksson 28 mars 2011 den 14:05 #

    Den nya läroplanen LGR11 har en allvarlig brist då den reflekterar “enhetselevens” utveckling enligt Piaget´s stadieteori men saknar de differentialpsykologiska principerna för en genuin individualisering av undervisningen. Se ”Sture Erikssons hemsida”: http://home.swipnet.se/StureEriksson/

Trackbacks/Pingbacks

  1. Alla ska lyckas! « Josefin Strömberg - 10 augusti 2010

    […] Jakob Lundgren (mp) skriver ett inlägg och typiskt de rödgröna (enligt mig) fokuserar han på saker som inte alls förbättrar skolan. Vänsterblocket pratar ofta om färre betyg, färre friskolor. Jag tror vädligt få kan känna igen sig i detta scenario; att problemet med skolan i Sverige är att vi har för få betyg eller för många friskolor. […]

  2. Alliansen är kommunister! « Jakob Lundgren - 19 augusti 2010

    […] Skolinspektionen inte skulle få dela ut vinst till sina aktieägare. Någonting som Miljöpartiet redan driver och som Centerpartiets partiledare tidigare i år sade var värre än kommunism. Alla […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s