Folkpartiet vill tvinga föräldrar till skolan

8 Aug

Folkpartiets senaste utspel är att föräldrarna till stökiga barn ska tvingas sitta med i skolan. Förslaget är minst sagt problematiskt. Om föräldrar ska sitta med under lektionstimmarna bör det bygga på frivillighet, inte tvång, annars riskerar det att förvärre än potentiellt dålig familjesituation.

Förslaget har dessutom ännu fler problem. Vem ska betala lönen som uteblir när de är i skolan istället? Staten? Om mamman bär burka vad händer i så fall när FP fått igenom sitt burkförbud i skolan? Eller vad händer om min mamma tvingas sitta med mig i skolan. Hon är lärare själv. Vem ska hålla i hennes lektion?

Eller vad händer med läkare och brandmän som måste sitta i skolan?

Förslaget känns ogenomtänkt och populistiskt och innebär dessutom att FP blivit allt mindre liberalt och allt mer konservativt.

4 svar to “Folkpartiet vill tvinga föräldrar till skolan”

  1. linux 08 augusti 2010 den 22:05 #

    Det leder till att barnen sköter sig, eftersom föräldrarna inte har möjlighet att närvara i skolan. Som det är nu så bryr sig inte föräldrarna hur och vad barnen gör i skolan.

    Lätt modifierad skulle det där kunna innebära en rejäl uppsving för Sverige i och med bättre skolresultat och högre medelkunskap i landet!

  2. Viktor 09 augusti 2010 den 0:41 #

    Bra skrivet, Jakob! Folkpartiet skulle kunna vara ett parti i min smak men ju mer de uttalar sig desto sämre tycker jag om dem. Förmodligen för att de helt har missuppfattat vad liberalism innebär…

  3. Jesper 09 augusti 2010 den 8:42 #

    Min erfarenhet som (tidigare) lärare är dessutom att det finns föräldrar som har – om jag får lov att uttrycka mig diplomatiskt – väldigt många synpunkter på undervisningen. Så det finns ännu en följdfråga: Vad gör man som lärare med tvångskommenderade stökiga föräldrar?

Trackbacks/Pingbacks

  1. Högt i tak i skoldebatten efterfrågas « Jakob Lundgren - 09 augusti 2010

    […] vill tvinga föräldrar att vara med i klassrummet om deras barn är stökiga. Det andra förslaget har jag redan tagit upp på min blogg men det om skolk i terminsbetyg har jag inte berört ännu. Personligen tycker jag faktiskt inte […]

Kommentera

