Rätt av Miljöpartiet att satsa på TV-reklam

30 Jul

Ja, jag inser att min rubrik kanske kommer att röra upp känslor bland miljöpartister och vänsterpartister. Och jag kan förstå det. När man tar steget till tv-reklam så handlar politiken ännu mer om hur mycket kampanjpengar man har än den redan gjorde och budskapet riskerar att förminskas till one-liners och populism.

Men  frågan om tv-reklam gled ut ur Miljöpartiets och Vänsterpartiets händer för länge sedan på grund av att Alliansen, Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna alla väljer att satsa på TV-reklam. Att välja bort TV-reklamen nu vore bara att straffa sig själva och den politik man tror på, även om man är emot själva reklamen. En ”ändamålet helgar medlen” situation uppstår helt enkelt.

Jag kan ta ett exempel. För ett tag sedan var jag på en utbildning där man pratade mycket om politisk marknadsföring och kontakt med media och då tog man en stad som exempel (jag minns inte vilken), och i den staden hade alla riksdagspartierna kommit överens om att man inte skulle affischera under valrörelsen. En rätt sympatisk överenskommelse som innebar att de kampanjade på lite mer lika villkor än de kanske hade gjort annars. Problemet var bara att Sverigedemokraterna inte hade gått med på uppgörelsen, och därför uppstod en situation där SD var de enda som hade affischer på stan.

Samma sak händer nu. Om inte Miljöpartiet och Vänsterpartiet spelar in tv-reklam så blir det bara dem som drabbas, och i förlängningen det Rödgröna samarbetet. (Och även övriga världen då vi får en mindre solidarisk politik)

TV-reklam är en potentiellt mycket kraftfull form av påverkan som antagligen kan avgöra val. Särskilt då TV-reklam är mycket populärt hos unga väljare och en stor andel av Miljöpartiets väljare är just unga. Så att Miljöpartiet nu väljer att satsa tre miljoner på tv-reklam (för övrigt lika mycket som CUF-cirkusen kostade) så stödjer jag det beslutet. Det är någonting den politiska verkligheten kräver idag.

Förhoppningsvis blir Miljöpartiets reklam dessutom fräschare och betydligt bättre än tidigare svenska försök med tv-reklam.

Media; Rapport, Sydsvenskan, LT, BLT,

Annonser

4 svar to “Rätt av Miljöpartiet att satsa på TV-reklam”

  1. Leo Carlsson 30 juli 2010 den 12:07 #

    Tycker att miljöpartiets tidigare satsningar på Spotify och i radio varit riktigt bra, väntar spänt på TV-satsningen. 🙂

    • jakob 30 juli 2010 den 12:12 #

      Hörde aldrig den som gick på radio, men jag gillade Spotify-reklamen!

  2. Erik Thor 30 juli 2010 den 15:18 #

    Jag håller med helt. Vore bortkastat att inte ta plats i den här arenan när andra partier valt att göra som de gjort. Så länge mediat finns borde det nyttjas.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tweets that mention Rätt av Miljöpartiet att satsa på TV-reklam « Jakob Lundgren -- Topsy.com - 30 juli 2010

    […] This post was mentioned on Twitter by Jakop Dalunde, Jakob Lundgren. Jakob Lundgren said: Rätt av Miljöpartiet att satsa på TV-reklam: http://wp.me/pyt6E-lo […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s