Hög tid att beskatta flygets klimatpåverkan

30 Jul

En flygskatt var på G i slutet av den förra mandatperioden. Men tyvärr valde Alliansen att riva upp den nästan så fort som de tillträde, så den hann aldrig träda i kraft. Tvärtom har Alliansen tecknat och stöttat Open Skies-avtalet som förbjuder beskattning av den transatlantiska flygtrafiken. Det är synd, då flygets utsläpp beräknas att öka explosionsartat de närmsta decennierna, även om man räknar med effektivare motorer och flygrutter.

Det svenska folket är däremot positiva till en flygskatt. Hela 62% tycker att man ska beskatta inrikesflyget på samma sätt som man idag beskattar bensinen. Det skulle t.ex. göra flygresan Göteborg – Stockholm 250 kronor dyrare än idag och skapa en konkurrensmässig fördel för den mycket miljövänligare tågtrafiken.

Så jag hoppas att både de Rödgröna och Alliansen tar tag i den här frågan nu och proklamerar att de under nästa mandatperiod kommer att införa en flygskatt. En sådan är nödvändig för att få bort de korta flygresorna.

Advertisements

7 svar to “Hög tid att beskatta flygets klimatpåverkan”

  1. Anton Dackenberg 30 juli 2010 den 9:47 #

    Koldioxidskatt i all sin ära, men det är ett styrmedel som inte räcker särskilt långt. Jag tror att vi måste införa personliga utsläppskvoter om vi ska nå de mål vi måste nå. För att koldioxidskatten ska vara verkligt effektiv med att minska utsläppen så måste den vara så hög att låginkomsttagare styr om sin konsumtion radikalt av nödtvång, samtidigt som höginkomsttagare glatt kan fortsätta ta det transatlantiska flyget.

    En rättvisare och mer effektiv lösning är att alla tilldelas lika stora koldioxidransoner, och att den som släpper ut mycket får köpa ytterligare ransoner, samtidigt som den som släpper ut lite får sälja sina och därmed tjäna pengar. Ett sådant system innebär därmed även en omfördelning mellan fattig och rik, en rödgrön klimatlösning helt enkelt.

  2. Medborgare X 01 augusti 2010 den 22:24 #

    Jakob!

    Ja, att hålla på att höja de redan höga skatterna för privatbilismen är ju ganska löjligt när både flygbränsle inte ens är belagt med moms. För att inte tala om tjockoljan som färjor och fartyg går på. Upp till 5% svavel är det i den. En Volvo som skeppas till USA bidrar till mer utsläpp under frakten till USA än under hela sin livstid på vägarna i USA!

    Sedan kan man ju avsluta med att fråga om det inte är lite pinsamt att ert språkrör Maria Wetterstrand bidrar till mycket mer utsläpp än medelsvensson bara i resorna hon gör fram och tillbaka till Finland!

    http://medborgarperspektiv.blogspot.com/2010/08/miljoboven-maria-wetterstrand.html

    • jakob 02 augusti 2010 den 0:47 #

      Maria klimatkompenserar och är villig att betala för sina utsläpp. Och ja jag tycker att även båtar bör betala skatt på sina utsläpp.

  3. Medborgare X 01 augusti 2010 den 22:26 #

    Jakob!

    Samtidigt kan vi ju tacka kärnkraften för tågtrafikens låga CO2-utsläpp. Men den vill ni ju lägga ner. Så när tågen går på smutsig kolkraftel så är det väl dags att beskatta även tågtrafiken?

    • jakob 02 augusti 2010 den 0:46 #

      Beskatta så nära källan som möjligt. Alltså beskatta kolkraftselen vilket indirekt även skulle göra tågresandet dyrare (om det nu skedde). Men nu är det så att vi har en enorm vindkrafts- och energieffektiviseringspotential och går emot ett ökande energiöverskott. Vi kan utan problem ersätta kärnkraften med förnyelsebar energi.

  4. Åfan 02 augusti 2010 den 6:21 #

    Vad är det för energieffektivisering du ser framför dig? Merparparten av energin går idag till basindustrin. Den är redan idag bland världens mest energieffektiva. Många av processerna går inte att effektivisera mycket mer, de ligger nära de fysikaliska resp kemiska gränserna! Till det kommer en framtida utbyggnad av elbilarna. Det kommer snarare leda till ett ökat energibehov! Ett behov som är väldigt svårt att tillfredställa med vindkraft. Väljarna behöver konkreta svar om detta!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Flygbranschen är ute och cyklar! « Osunt - 26 februari 2011

    […] det finns företrädare för MP (1, 2) och V som vill åtgärda missförhållandet är mindre […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s