SD går till val på att stoppa Pride

24 Jun

När arrangörerna för Värmland Pride utsattes för hot slöt alla riksdagspartierna i Karlstad upp bakom dem för att stötta Pride. Att festivalen utsattes för hot är ett tecken på att homofobin fortfarande är utbredd och hoten kan till och med ses som ett bevis på hur viktigt det kan vara att ha en Pride-festival i staden. Och den ska nu också genomföras trots hoten.

Det finns dock motståndare till det, och en av dessa är Sverigedemokraterna i Karlstad som nu går till val på att stoppa Pride. En av deras kommunfullmäktigeledamöter (Erik Braunerhielm) kommenterar det hela med;

”Vi tycker absolut inte om den här Pridefestivalen. Homosexualitet är ett avvikande beteende, som är emot min moral”

Utöver det faktum att personen uppenbarligen tar sig rätten att moralisera över och diktera andra människors sexuella preferenser så öppnar det här också upp för den stora frågan. Skulle inte SD vara ett HBT-vänligt parti? Eller hur var det nu igen?

17 svar to “SD går till val på att stoppa Pride”

  1. jerlerup 24 juni 2010 den 17:14 #

    Kika gärna på denna också. SD:s ledare i Södertälje drivs av ett religiöst hat mot homosexuella: http://ligator.wordpress.com/2010/06/24/sverigedemokraterna-bogfobin-och-det-bisarra-fallet-tommy-hansson/

  2. A. Hörnfeldt 25 juni 2010 den 15:49 #

    Väl formulerat!
    Det gör mig verkligen så upprörd hur Sverigedemokraterna försöker bygga en fasad för sitt parti som ett HBTQ-vänligt sådant, när homofobin är så utbredd inom partiet.

  3. Nolaelev 26 juni 2010 den 20:43 #

    Jag anser bara att varför ska det finnas festivaler?

    Varför finns det inte en festival för heterosexulla?

    Det finns gaygaler, pridefestivaler osv.. Men inget heterosexuellt… Tycker bara att det är wierd :S

    • jakob 27 juni 2010 den 21:42 #

      Om du nu vill ha en heterofestival kan du ju starta en. Jag kan se behovet och värdet av att ha just en Pride-festival och jag ser faktiskt inte behovet av en hetero-festival.

      • Nolaelev 28 juni 2010 den 13:34 #

        Jakob.. Vart ser du behovet? Har inte alla samma behov?

        Jag anser att homosexualitet är mycket accepterat i Sverige, och det är jag verkligen glad över. Jag har absolut inget emot personer med annan läggning än heterosexualitet, och det har jag själv bevis på.

        En Pridefestival släcker inte törsten på något behov.. Vad är de homosexuellas behov ? Att vi andra ska få se och höra dem? Eller att de ska få träffas ?

        • A. Hörnfeldt 28 juni 2010 den 23:41 #

          Då undrar jag.
          När homosexuella killar blir psykiskt och fysiskt misshandlade på grund av sin sexualitet här i Sverige, när hatbrott begås och kvinnor och män mördas på grund av att de är HBTQ, när homosexuella män inte får ge blod – var finns acceptansen då?

          Jag förstår om du anser att homosexualitet är accepterat i Sverige, för om man jämför med resten av världen så har vi ju kommit långt. Jag tror dig när du säger att du inte har något emot personer med andra läggningar än heterosexualitet. Men du måste betänka det faktum att ditt perspektiv inte är det enda. Det finns så mycket som pågår utanför ditt synfält, och som du kan upptäcka om du vill.

          Jag har själv erfarenhet av det. Jag vet vad det innebär att på olika sätt bli utsatt för sin sexualitet. Jag har blivit slagen, mobbad, och hotad till döds på grund av det. Det har till och med hänt sådant inför exempelvis lärare, som inte gjort något för att angripa. Och jag är inte ensam om att ha fått genomgå sådant, och när det händer – Var finns acceptansen då?

          Jag är också glad över att vi kommit så långt. Men vi har absolut inte kommit tillräckligt långt.

          Syftet med en pridefestival är att ge HBTQ-samhället en chans att lyfta och uppmärksamma frågor om jämlikhet, sexualitet och mänskliga rättigheter.

          • Nolaelev 29 juni 2010 den 17:42 #

            Jag har aldrig hört något om homosexuella som inte får ge blod.. En sak om de är sjuka eller har en större risk av att få vissa sjukdomar.

            Men som sagt, ja jag kan förstå att Pridefestivalen är något som ska gynna människor med annan läggning än heterosexualiteten.. Men det finns alltid radikala människor i samhället som kan göra vad som helst, t.ex. misshandla eller döda personer för en viss läggning. Men jag vill gärna se siffror och studier som visar att HBTQ personer blir utsatta för misshandel, våld smutskastning.. Och just bara för att de har en annan läggning än majoriteten.

            Jag sa innan att jag har erfarenhet utav personer utan en annan läggning än hetro.. Inte homo men något annat som jag inte vill gå in på.

            Om man frågar majoriteten av den svenska befolkningen så tror jag har över hälften är positiva över homosexuella personer, eller inte har något emot dem.

            Men för mig så bryr jag mig egentligen inte över festivaler. Jag ser aldrig på pridefestivalen och kommer nog aldrig att göra det heller.. Men jag vill bara visa att varför inte göra något gemensamt?

            Det känns bara som det blir mera stigmatiserat.. När vi ska skilja på varandra. Skulle gärna se en festival där alla får klä sig glatt och tåga genom gator och torg!

            Bara en fråga.. Måste man vara HBTQ för att gå på pridefestivalen? Eller gaygalan? :O

  4. Nolaelev 28 juni 2010 den 13:35 #

    Deras behov är väl som våra behov? Inge mera komplicerat, eller avböjande.. Bara vanliga människor. Och jag anser istället att vi kan ha en festival som bjuder in alla läggningar. Inte bara homosexuella, bi osv..

  5. jakob 28 juni 2010 den 23:52 #

    Jag kan inte mer än hålla med Anton. Väldigt välskrivet och förklarar väldigt väl behovet av en Pridefestival.

  6. jakob 29 juni 2010 den 23:57 #

    Nolaelev: Män fick tidigare inte ge blod om de varit i ett sexuellt förhållande med andra män. Jag tror reglerna är ändrade till att en man som varit i ett sexuellt förhållande med en annan man inom ett år inte får ge blod.

    Här har du lite hatbrottsstatistik – http://www.dn.se/nyheter/sverige/antalet-hatbrott-mot-homosexuella-okar-1.417055

    Och man får gå även om man inte är HBTQ. Alla är välkomna.

    • Nolaelev 30 juni 2010 den 17:34 #

      Det är tragiskt att det ska vara så.. Om man inte får skänka blod för att man är homosexuell och man.. Tror de på någon aids smitta eller? Det kan väl vara lika lätt i hetroförhållanden.. Aja dåligt där.

      Okej.. Ja ”statistiken” om man kallar den så är från 2005.. Det kan ha gått ner eller gått upp. Men man vill gärna se färska grejer.

      ”Om exempelvis någon misshandlar en annan och samtidigt kallar offret för en ”jävla bög” så kan det räknas som ett homofobiskt brott, oavsett om den andre är homosexuell eller ej. ”

      Det är ganska breda drag man tar det ifrån också. Men men ..

      • Christina 29 juli 2010 den 15:00 #

        Jag gav blod för någon vecka sen, reglerna är inte ändrade. Är du man och någonsin har haft sex med en annan man får du inte ge blod och detta är för att risken för infektioner och sjukdomar (såsom HIV) blir mycket större. Jag kan förstå hur de resonerar (lagom kul att få blod och sen veta att man blev dödligt sjuk av det) men ALLA testar sig för HIV innan man ger blod, det är ett krav. Så om man som homosexuell man har samma sexpartner och har haft det i över ett år, så bör det väl inte vara några konstigheter?

        • jakob 29 juli 2010 den 16:18 #

          När jag skrev att jag trodde att reglerna var ändrade så var det för att en utredning föreslog en ändring som innebar att män varit i ett långt förhållande med andra män skulle få ge blod. Så en sådan regeländring kan mycket väl vara på väg.

  7. Jessica 27 augusti 2012 den 7:35 #

    Jag vill stoppa pridefestivalen av anledningen att de som har en avvikande sexuell läggning behöver inte utveckla det. Alla vet att homosexualitet är fel. Sexualiteten är till för fortplantning därav man och kvinna inget annat gäller. Många skyller på kärlek men det går lika bra att leta i det motsatta könet om man vill. Homosexuella människor är svaga individer som ser tryggheten i det egna könet

  8. Jessica och Janne 07 juni 2014 den 10:50 #

    Jag kommer att rösta på Sverigedemokraterna för att de inte stödjer pridefestivalen.
    Stoppa detta fåniga spektakel det är ett stort välfärdsproblem.
    Jessica och Janne

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sverigedemokraternas rosa fluff som blev till bajs « trollhare - 26 juni 2010

    […] Felix König, Bengt Held, Jakob Lundgren. Läs även andra bloggares intressanta åsikter om Pride, pridefestivaler, Karlstad, Värmland, […]

  2. Nej, SD är fortfarande inte HBTQ-vänliga « Jakob Lundgren - 29 juli 2010

    […] och ett antal andra reformer. I Karlstad går SD till och med till val på att stoppa Pridefestivalen. […]

Kommentera

