Dubbelmoral när man talar om smutskastning

21 Jun

Två stora bloggare (Kent Persson (M) och Johan Westerholm (S)) vädjar på SvD Brännpunkt till att politiker ska föra en saklig debatt istället för att hålla på med smutskastning.

Och jag kan väl inte mer än hålla med om deras vädjan, problemet är bara att det är skillnad på att säga någonting och att sedan följa detsamma. Kent Persson har själv vid flera tillfällen använt sig av de negativa epiteten ”kartell” (som i vänsterkartell) och ”experiment” (som i vänsterexperiment). Jag har tidigare skrivit ett längre och mer utförligt inlägg om vad jag tycker om den typen av smutskastning, och det inlägget går att läsa här.

Miljöpartisten Max Andersson har dessutom vid något irriterat tillfälle gått upp riksdagen och påpekat vilka ordval Alliansföreträdare gör. (Även Göran Hådén har skrivit om det)

Nu kan det ju förstås vara så att Kent i framtiden ämnar att förändra sitt skrivna språk och tänker kalla de Rödgröna för de Rödgröna, på samma sätt som jag hänvisar till Alliansen som Alliansen. Och jag hoppas att det är fallet, men om det inte vore fallet så har Kent tyvärr uppvisat exakt den typen av dubbelmoral som gör att människor inte har förtroende för politiker.

Om det nu är så att man tänker använda sig av värdeladdade ord och lite fult spel så föredrar jag att man är öppen med det. Och det är precis vad Tokmoderaten är och det förtjänar han cred för.

Själv kommer jag nog försöka hålla en god ton här på bloggen, och jag kommer aldrig att använda mig av värdeord såsom kartell eller experiment, och om jag gör det hoppas jag att någon påpekar det så att jag kan bättra mig. Däremot så kommer jag nog att spinna på saker då och då, såsom jag gör idag på Alliansfritt Sverige. Och när man gör det så handlar det alltid om att balansera på en hårfin gräns, och förhoppningsvis klarar jag av att göra det.

Anledningen till att jag inte nämner vare sig Johan använt sig av värdeladdade ord eller av smutskastning är inte nödvändigtvis för att han skulle vara oskyldig till det, utan helt enkelt för att det inte finns samma typ av etablerade begrepp bland oppositionsbloggarna och jag kan därmed inte hitta den typen av smutskastning lika enkelt.

6 svar to “Dubbelmoral när man talar om smutskastning”

  1. Cavatus 22 juni 2010 den 9:47 #

    Missa inte krönikören Julia Caesars knivskarpa samhällsanalyser. Hon är just nu Sveriges vassaste och mest rakryggade journalist:

    http://www.korta.nu/jc

  2. hagwall 23 juni 2010 den 23:16 #

    ”jag kommer aldrig att använda mig av värdeord såsom kartell eller experiment”

    Ok, i mina öron låter, faktiskt, ”stupstock” värre. https://jakoblundgren.wordpress.com/2010/02/24/hog-tid-for-en-ny-sjukforsakring/

    ”och om jag gör det hoppas jag att någon påpekar det så att jag kan bättra mig”

    Härmed gjort 🙂

    ”helt enkelt för att det inte finns samma typ av etablerade begrepp bland oppositionsbloggarna”

    Fail.

    • jakob 24 juni 2010 den 1:22 #

      Det var tyvärr inte jag som skrev debattartikeln utan jag står bara med som undertecknare, och för att jag skulle skriva under krävde jag att man ändrade en del saker som jag uppfattade som raljerande och värdeladdade utryck, tyvärr var stupstock inte en av dom. Det var inte förrän nyligen jag insåg vad stupstock refererade till och när jag insåg det tyckte jag att det var tråkigt att jag satt mitt namn till någonting sådant, men det var för sent då.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Röda bloggare klär inte i klänning « No size fits all - 23 juni 2010

    […] för att beskriva vänstersamarbetet. Ett typ av språkbruk som Lundgren själv aldrig skulle nedlåta sig till. Eller hur var det […]

  2. #svpol - Glashus och gödselspridare - 18 juni 2011

    […] av de smutsigaste någonsin, förutspår Kent & Johan, och får visst medhåll från Svensson, Jakob, Mary, Peter och Thomas i sin förhoppning om att risken låter bli att realiseras. Dock, […]

  3. Det politiska språket och Staffan Danielssons dubbelmoral « Jakob Lundgren - 17 augusti 2011

    […] epitet, tobleronepolitik och vikten att hålla en god ton” och sedan i inlägget ”Dubbelmoral när man talar om smutskastning”. Jag la cirka fem minuter på att kolla upp Staffan Danielssons egen retorik och på en […]

Kommentera

