Nationaldagen är till för alla

6 Jun

Idag är det Sveriges nationaldag och jag kan väl inte säga att jag kommer att fira den särskilt mycket. Min dag kommer att spenderas på tåg och buss mellan Göteborg och Örnsköldsvik.

Nationaldagen ska vara en dag för alla som känner att de vill fira den. För mig handlar det inte om att vara ”typiskt svensk” (vad det nu är) och att äta smörgåstårta eller blodpudding. För mig handlar det om att alla som vill ska få fira på det sätt de vill. Sverige för mig är ingen likriktningsrörelse utan det är ett land av mångfald, och det är bra om den mångfalden också syns när Sveriges nationaldag ska firas.

Att som Erik Persson, femma på SD:s kommunfullmäktigelista i Örnsköldsvik bli upprörd över att människor väljer att fira nationaldagen i moskéer eller med kurdisk folkmusik känns för mig helt främmande.

Den syn som Erik och Sverigedemokraterna har på den svenska nationaliteten är för mig skrämmande och jag hoppas att jag aldrig behöver leva i ett land där någon inte får fira nationaldagen genom att lyssna på den musik den vill.

Andra bloggar om nationaldagen; Maria Ferm

13 svar to “Nationaldagen är till för alla”

  1. Hans Nilsson 06 juni 2010 den 14:57 #

    Jag ger dig ett DIREKT RÅD LÄMNA LANDET om du inte trivs mens tid är
    för den sorten du TILLHÖR kan komma att få ett HELVETE om det går i valet
    som MÅNGA SVENSKAR HOPPAS och TROR DÄRFÖR RÖSTAR JAG SD
    för SVERIGE och SVENSKARNA.

    • jakob 06 juni 2010 den 15:19 #

      Jag kommer inte att lämna Sverige utan jag trivs väldigt bra här. Även om jag förstås skulle tycka att det var väldigt roligt att se andra platser i världen och uppleva nya saker. I september kommer jag att rösta på Miljöpartiet, inte bara för Sverige och svenskarna utan för hela världens folk och hela det ekologiska systemet.

  2. Nils kompis 06 juni 2010 den 15:17 #

    Jag röstar också SD, men mest bara för att jag hatar invandrare 🙂

  3. Linn Olauson 06 juni 2010 den 15:45 #

    Vilka tragiska läsare du tycks ha, Jakob. Men det är väl bra att de kommer hit och får läsa nåt vettigt! Kul förresten att du ska jobba för oss i sommar!

  4. Niclas 06 juni 2010 den 18:13 #

    jag vill inte vara sån men den första kommentaren låter rätt mycket som ett hot. Har hört att hot mot politiker inte är så uppskattat.. Personen borde kanske fundera över hur den formulerar sig och ev ta en svenskalektion i punkt- och kommatering.

    Men bra skrivet, höll ett tal idag på samm ämne, kommer lägga upp det sen, tänker nog länka hit.

    • jakob 07 juni 2010 den 11:42 #

      Tack så mycket 🙂 och han har kommenterat här förut. Det är nog inte menat som ett hot

  5. perss0nerik 06 juni 2010 den 18:14 #

    Jag tycker självklart att man ska få fira det på vilket sätta man vill på individnivå. Du missförstår det helt. Men att statliga skattemedel ska gå till att fira det stora arrangemanget i staden i just en moské tycker jag är fel. Detta är ett tecken på att man satsar pengar på minoriteter som kommer att gå dit medans man skiter i majoriteten som kanske inte vill gå i en moské. Självklart ska man som sagt få fira det hur man vill på individnivå. Eller om man nu finansierar detta själv. Men det stor arrangemanget tycker jag ska riktas mot majoriteten. Jag tycker också att nationaldagen är en dag då svensk historia, svensk kultur och svensk identitet borde stå i centrum. Eftersom man firar det till ett minne av att Gustav Vasa utsågs till kung.

    citerar:

    ”Varje år vid den här tiden blir vi kontaktade av ett stort antal ledsna och besvikna medborgare, av både svensk och utländsk härkomst, som upplever att den svenska kulturen trängts undan till och med på landets nationaldag.”

    Det miljöpartiet gör är att blunda för majoriteten och satsar sina pengar på det som drar till minoriteter. Jag tycker det är läskigt när vi börjar gå mot ett samhälle där svenskar prioriteras i andra hand.
    Vill leva i ett samhälle där pengar/offentliga uppvisningar satsas på det som drar till mest folk och inte glömmer vad majoriteten vill så ska man rösta på SD.

    • jakob 07 juni 2010 den 11:47 #

      Bland annat Sandviken har en lång tradition av internationella inslag i sitt firande och har tidigare låtit bla. Blues-band spela. Men då har inga klagomål framkommit. Kommunen tar dessutom emot önskemål varje år så om man vill se någonting särskilt så kan man önska det.

      Jag tycker inte att man ska blunda för minoriteter just för att de är minoriteter. Nationaldagen, om vi nu ska fira den, ska vara till för alla och då ska det också finnas utrymme för mångfald.

      • perss0nerik 07 juni 2010 den 12:45 #

        Självklart ska alla kunna fira. Men man måste också tänka sig, vilka firanden ska skattemedlen gå till ?

        Det som drar till sig minst folk eller det som majoriteten anser vara det bästa. Om man vill fira det på ett annat sätt ska man självklart få göra det. Men i så fall tycker jag att man ska finansiera detta själv.

  6. Nolaelev 06 juni 2010 den 20:39 #

    Jag tycker att det är tråkigt att vi i Sverige inte ska fira nationaldagen på ett sätt som vi hedrar vårat land. Med SVENSK folkmusik, SVENSK folkdans eller SVENSK konst. Vad är rasistisk eller fel med det?

    När Norge firar 17 maj är det helt glada miner och där är man nästan lite patriotisk. Men när det kommer till Sverige så ska vi försöka mota bort detta genom ”antirasistiska motarbetningar” .. Vad är rasistisk med detta? Varför ska vi suddas ut och knappt våga måla med blått eller gult.. eller knappt säga ordet Svenska flaggan eller Svenska nationalsången utan att man ska bli kallad rasist.

    Som tur har jag ögonen öppna och röstar inte på MP, var har vi resurserna att kunna bygga ut vind och vattenkraftverk till fullo. Och stänga ner kärnkraftverken.

    Något som jag tycker är konstigt också är för ”världens folk”.. En tanken som har slagit mig är.. Jag har sett hundratals uteliggare och ta bara en stad som Stockholm så vet man hur många som behöver hjälp. Men hur mycket hjälp får dem gentemot en invandrare? En invandrare kan vi verkligen hjälpa när skon klämmer, men när det kommer till hemlösa då släpper vi taget totalt. Vissa säger ”hemlösa har haft sin chans”.. Ja men ska inte de då få en ny chans, när de är svenska medborgare och har förmodligen gett något åt detta land. Men nej, såklart vi kan inte hjälpa dem.. de är ju trots allt hemlösa. Fy skäms.

    • jakob 07 juni 2010 den 11:49 #

      Miljöpartiet i Stockholm tar det problemet på allvar och har en mycket mer human politik för att hjälpa uteliggarna en den borgerliga Alliansen som för tillfället sitter i majoritet i Stockholms stad. Men bara för att vi vill hjälpa de som har problem här hemma så innebär inte det att vi glömmer bort resten av världen.

      Jag ser inget egenvärde i att strunta i att vårt samhälle har utvecklats sedan 1600-talet. Svensk folkdans får gärna vara ett inslag, men jag ser ingen anledning till att hindra andra inslag.

      • perss0nerik 07 juni 2010 den 12:55 #

        Måste bara lägga till någonting här.

        Jag tycker det är bra att vi tar till oss influenser som vi vill ha för det har vi alltid gjort. Men ville majoriteten fira i en moské ?

        Tycker det är fel när man ersätter svensk folkdans som det skulle vara med kurdisk folkdans. Varför ändrade man ? Blev någon kränkt av den svenska folkdansen ?

        Men vill inte du att vi i Sverige ska ha något eget på våran nationaldag, något som vi kan vara stolta över oavsett ursprung. Att ”härma” från andras firanden, vad blir det för kul med det ?

        Vad är själva vitsen med kurdisk folkdans när man firar landet Sverige ?

      • Nolaelev 07 juni 2010 den 20:09 #

        ”Men bara för att vi vill hjälpa de som har problem här hemma så innebär inte det att vi glömmer bort resten av världen.”.. Det jag menar är att ni inte hjälper de som är här i Sverige. Att ni inte glömmer bort resten utav världen, ja det kan nog vara sant.. Men vad prioriteras bäst? Hemlösa svenskar eller invandrare?

        Man kan inte undkomma med hur dåligt dessa människor mår, missbruksproblem och psykiska problem är stora. Och jag tycker ändå det är synd att det verkligen inte märks hur dessa personer får hjälp. De blir underprioriterade, skulle verkligen vilja ge gratis sjuk- och tandvård till dessa personer istället för illegala flyktingar.

        Vad ger vi dem? Sopplunch ?

Kommentera

