Erfarenheter av en amerikansk kontrollskola

26 Maj

Skolor runt om i USA förbjuder nu den senaste modeflugan Silly Bandz. Det har fått mig att börja fundera på den skolkultur som finns i USA, och den vi idag har i Sverige. Det här inlägget kommer att bestå av lösryckta funderingar kring den skola vi går emot och kommer för ovanlighetens skull inte vara kopplat till några studier på området. För jag vet helt enkelt inte hur studieresultaten påverkas och har inte sett några studier på området.

För lite drygt två år sedan avslutade jag ett utbytes år i USA. Jag gick Junior year på en skola i Ohio och att börja i skolan där var minst sagt en annorlunda upplevelse för mig. Reglerna och kulturen där var så annorlunda. Första gången, och sista gången jag råkade kalla min lärare Ms. Cozzi för Alicia fick jag en utskällning. I USA är man inte du med varandra. Man är lärare och elev.

Det gjorde alltid relationen mellan elev och lärare annorlunda. Nog för att man fortfarande tyckte om lärare mer eller mindre men jag skulle nog aldrig kunna ha ett mentorsamtal med lärarna i USA. Det skulle jag inte varit bekväm med.

Mycket annat var också annorlunda. När man började på skolan fick man en relativt tjock handbok i handen. I den stod alla regler man skulle förhålla sig till. Och de var minst sagt många. Bla. följande saker var reglerade;

  • Shorts och kjolar fick inte vara för korta. Det fanns exakta mått de skulle följa
  • Tröjor fick inte ha för korta armar, och ingen urringning fick synas.
  • Tröjor eller jeans fick inte ha hål eller vara ”osmakliga”
  • Svart läppstift och mörk ögonskugga var förbjuden
  • ”Extrema frisyrer” som t.ex. spikes var förbjudna
  • Piercingar var förbjudna
  • Plånböcker med kedja var förbjudna

Reglerna hade förstås effekter för många. Jag fick inte ha alla jeans jag ägde och vissa av mina tröjor hade för korta armar. Min väska fick jag inte ha med mig för den bedömdes vara olämplig. För andra var det värre. En kille på skolan fick vara på ”in school suspension” hela läsåret för att han vägrade klippa sig. Vid ett tillfälle försökte skolan förbjuda alla tröjor med dragkedjor. Något som eleverna gjorde uppror emot och som skolan fick backa angående.

Men reglerna gällde förstås inte bara det.

  • Man fick inte ha på sig mobiltelefoner under skoltiden. Oavsett om de var avslagna eller inte.
  • Svordomar var inte tillåtna
  • Man fick inte ljuga

Straffen för regelbrott varierade men det vanligaste var kvarsittning. Någonting jag fick uppleva vid ett tillfälle efter att jag använt ordet pissed som uppenbarligen räknades som en svordom. Om det var värre kunde man få in school suspension vilket egentligen innebar att fick spendera en hel skoldag i ett rum, i tystnad. Vilket egentligen bara innebar att man föll efter i skolarbetet. Utöver det kunde man också bli avstängd, bli av med sitt körkort o.s.v.

Skolan hade dessutom ett enormt säkerhetspådrag med kameror i samtliga korridorer och intercomsystem i samtliga klassrum. Dessa användes främst för att kolla om elever skolkade när jag var där. För att få lämna lektionsalen behövde man få ett papper underskrivet av läraren, om man inte hade ett sådant papper när man gick i korridoren fick man kvarsittning. En lärare hade satt det i system så att man fick poängavdrag från ämnet varje gång man gick på toa. Hur ens behov toalett påverkade ens engelskakunskaper och därmed betyg är däremot oklart.

För att få delta i de olika klubbarna som fanns på skolan (elevråd, pjäser, skollag o.s.v.) eller för att få parkera på skolgården behövde man gå med på att drogtestas vid slumpmässiga tillfällen under läsåret. Systemet funkade dock rätt dåligt och så vitt jag vet åkte bara en person fast tack vare testerna, trots att många fler som brukade narkotika testades. Men att drogtester fungerar relativt dåligt är ingen nyhet.

Vad det här inlägget åsyftar till kanske är otydligt, och det kan jag nog hålla med om. Mina erfarenheter av den amerikanska skolan var inte goda. Det var en begränsande miljö, och jag har inte ens tagit upp reglerna för vilka ämnen som censurerades och hur man fick uttrycka gillande på skolan. Framför allt hade den skolan som gick på inte bättre arbetsmiljö än de svenska jag gått på. Helt ovetenskapligt i sig såklart. Men jag har ändå svårt att tro att mer kontroll kommer göra att elever i Sverige har lättare för att lära sig.

Det finns förstås grader av allt, och jag menar inte att något svenskt parti förespråkar det jag just beskrev. Men jag hoppas innerligt att de som företräder ”ordning och reda” i skolan är medvetna om vad det i förlängningen kan innebära. Då kan det bli så att man som i USA förbjuder Silly Bandz i skolan.

3 svar to “Erfarenheter av en amerikansk kontrollskola”

  1. perss0nerik 26 maj 2010 den 15:24 #

    Klart det ska vara en viss ordning och reda men det ska inte vara för hårt och det ska inte vara för slapphänt. Går man i skolan ska man självklart ha vissa krav på sig, fast det som du beskrev var i mitt tycke sjukt ;P

  2. Anna 28 maj 2010 den 4:42 #

    I Australien blir vi i alla fall behandlade som manniskor i skolan, ingen hard overvakning eller harda straff, de forsoker ibland med kvarsitting och sa vidare, men det gar inget bra, ingen orkar riktigt bry sig. Dock blir i stort sett att highschool elever behandlade som om de ar minst 10ar yngre an vad de ar, det litar inte pa oss med nagot. Vi kan inte kla oss hur vi vill, for de skulle leda till mobbing, vi kan inte ga fem minuter tidigare fran skolan, de flesta blir lamnade och upphamtade varje till och fran skolan, och de flesta foraldrar gor deras barns lunch varje dag osv. och jag som trodde jag hade curlingforaldrar och om vi behover lamna skolan tidigare eller om vi kommer sent maste vi komma och lamna med vara foraldrar eller liknade varje gang vi har nagon skola aktivitet maste alla foraldrar skriva under pa en lapp aven om vi bara ska till grasplannen fem minuter fran skolgarden. Om vi ska sitta i bibloteket under lektionstid maste en larare skriva i var kalender att vi har tillstand att vara dar och just det jag glomde nasta att vi har kalenderkontroll varannan manad vilket innebar att larare och foraldrar kollar sa att eleverna andvander kalender…

    dem har dock slutat bry sig om mig, tack och lov, i dag har jag andast vart pa en lektion och jag plannerar att ga hem lunch.

    • jakob 28 maj 2010 den 5:03 #

      Min skola var låst så man kunde inte gå tidigare. Hehe

Kommentera

