Tidigare betyg löser ingenting

25 Maj

Bara för några dagar sedan bloggade jag om att Alliansens (och även S) vilja att införa betyg från årskurs sex helt och hållet saknade stöd i forskning. Idag går två stycken forskare ut på DN Debatt och ger mig rätt i sak.

De påpekar ett antal oegentligheter och felaktigheter i regeringens syn på betyg.

  • Utredningarna om den nya betygsskalan var osedvanligt kort och genomfördes dessutom inte av experter på området.
  • Tidigare betyg förbättrar inte elevers lärande, tvärtom kan de förlora motivationen
  • En bedömning (omdöme) som förklarar snarare än ett betyg har en positiv effekt på elevernas lärande

Sen kan man förstås göra som Mats Gerdau, riksdagsledamot för M som slänger kängor lite varstans och tolkar saker och ting lite hejvilt. Själv drar jag väl andra slutsatser. Låt oss använda betyg på det som sätt som de ska användas, som urvalssystem. När inget urval behöver göras fungerar skriftliga omdömen bättre, precis som det beskrivs i artikeln och i andra studier.

2 svar to “Tidigare betyg löser ingenting”

  1. perss0nerik 01 juni 2010 den 17:38 #

    Av egna erfarenheter kan jag säga att den dagen jag fick mitt första betyg blev jag ett ”pluggo”. Det var i 7:an och jag hade aldrig fått betyg innan dess. Jag trodde att jag var värdelös i skolan och allt hade bara gått dåligt. Jag var nervös inför det första matteprovet så jag pluggade enormt mycket för att få ett bra betyg. Detta resulterade i ett MVG och efter det var min strävan efter att få ett bra betyg högt upp på min dagordning. Under hela högstadiet fick jag bra betyg och det var nog tack vare att jag fick ett värde att sträva efter. Sen fick vi skriftliga bedömningar med men jag tror att detta värde är viktigt för att få en strävan efter att förbättra sig.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Högt i tak i skoldebatten efterfrågas « Jakob Lundgren - 09 augusti 2010

    […] väldigt förenklad. Alla talar om tidigare betyg som om de skulle lösa all världens problem. Men så är inte fallet. Vi bör istället införa utförliga skriftliga omdömen som inte får vara betygsliknande. […]

Kommentera

