Stoppa betygshysterin!

21 Maj

Dagens politiska partier verkar tävla i att sätta betyg tidigt. Är det inte från årskurs sex så är det från årskurs fyra, tre eller årskurs ett. Vid ett tillfälle öppnande Utbildingsminister Jan Björklund (FP) till och med upp för bedömning på förskolenivå.

Jag skulle önska att alla kunde backa tillbaka från frågan en sekund och fundera på vad som är bäst för den svenska skolan och de som går där. Att tro att alla problem den svenska skolan har med elevers betyg skulle lösas med just tidigare betyg är i bästa fall naivt. Tidigare betyg är populärt bland väljarna och framför allt bland de som sedan länge lämnat skolan bakom sig.

Men bara för att betyg är populära så innebär det inte att de är ett bra sätt att höja elevers kunskapsnivåer på.

Mer än 90% av alla svenska professorer i utbildningsvetenskap menar att tidigare betyg inte kommer att höja elevernas kunskapsnivåer. Dylan William som är en av världens främsta betygsforskare menar att de bästa sättet att höja studieresultaten är genom att införa skriftliga omdömen istället för betyg. Även Anders Jönsson som doktorerat i just betyg och Christian Lundahl som är betygsforskare vid Uppsala Universitet håller med och menar att tidigare betyg med fler steg inte kommer att öka kunskapsnivån bland eleverna.

Så när vi diskuterar hur många betygsteg vi ska ha och när betyg ska börja delas ut, låt oss då också ta hänsyn till de effekter som dessa betyg faktiskt har och inte bara förlita oss på våra egna ”logiska resonemang”. För när vi tar ogrundade beslut riskerar dessa också få oönskade effekter.

För övrigt så är det nya Allianslöftet om betyg från årskurs sex exakt samma löfte som man gick till val på för fyra år sedan.

Bloggar om ämnet; Per Altenberg, Christian Tegnvallius, Rasmus (liberal), Amanda Brihed, Maria Byström, Marcus Grundén, Seved Monke, Kent Perssonoch Liberala Anna

(Notera gärna att ingen av bloggarna som förespråkar tidigare betyg refererar till någon form av forskning utan bara bygger sin ståndpunkt på sina egna resonemang, eller en ”övertygelse”)

16 svar to “Stoppa betygshysterin!”

  1. Anders Nyman 21 maj 2010 den 21:05 #

    Precis det som jag har sagt hela tiden. Jag har snart lotsat mitt fjärde barn genom grundskolan och betyg är något som står långt ner på min önskelista. Skriftliga omdömen och utvecklingssamtal betyder så mycket mer än en siffra eller bokstavskombination. Respekt

  2. Liberala Anna 23 maj 2010 den 14:49 #

    Läs gärna ”Den orättvisa skolan” – där hittar du en hel del argument för mål, systematisk uppföljaning och tidigare betyg.

  3. adas 23 maj 2010 den 20:02 #

    Jag anser att vi ska ha vårat betygssystem som vi använder oss av nu. Ett skriftligt omdöme vad ska det medge för positiva vibbar? Ska man få reda på hur man ligger till? Samma sak som ett betyg ju. Sedan så om man inte får reda på hur man verkligen ligger till.. då är det svårt att påverka sina betyg när man fått dem i handen när skolan är slut.

    • jakob 23 maj 2010 den 23:40 #

      Israeliska studier har visat att elever har en god kunskapsutveckling då de får skriftliga omdömen istället för betyg. Så i slutändan får eleverna en bättre chans att prestera väl med skriftliga omdömen snarare än betyg. Sen är ju betyg väldigt bra som grund att söka vidare med, och de bör de också användas till.

  4. Christian Tegnvallius 23 maj 2010 den 23:52 #

    Utifrån den sida du själv hänvisar till.

    ”71 av 123 tillfrågade professorer har svarat på enkäten och färre än var tionde svarade att fler steg och tidigare betyg skulle få elever att prestera bättre.”

    Det betyder ju inte att 90 % menar att tidiga betyg inte kommer att höja elevernas kunskapsnivåer. Bara att några kanske menar det och att andra inte vet.

    • jakob 24 maj 2010 den 0:08 #

      Det innebär att över 90% av de 71 anser det. Vad de andra 52 skulle tycka kan vi bara gissa, men en inte alltför orimlig gissning vore ju att de 71 som svarade är relativt representativa för svenska utbildningsprofessorer som helhet. Med en viss felmarginal förstås. Man kan se det lite som en opinionsundersökning.

      • Christian Tegnvallius 24 maj 2010 den 10:03 #

        Jag pratar om de 72 som svarade. Du utgår från att alla som inte svarade att tidiga betyg ger ökade kunskaper, automatiskt anser att det inte ger ökade kunskaper. Hur många av dessa 72 är osäkra?

        • Christian Tegnvallius 24 maj 2010 den 10:30 #

          Liten korrigering. Ska såklart vara 71 istället för 72.

        • jakob 24 maj 2010 den 14:17 #

          Att färre än 10% av alla utbildningsprofessorer anser att den betygsreform Alliansen avser att genomföra inte kommer att påverka den allmänna kunskapsnivån är ett väldigt dåligt betyg. Sedan kan vi diskutera kring vilken ståndpunkt de som sade att det inte kommer ha någon effekt har, men ett rimligt antagande vore ju just att de anser att det inte kommer att ha någon effekt.

  5. Christian Tegnvallius 24 maj 2010 den 16:54 #

    Fast sa verkligen 90 procent det inte kommer att ha någon effekt? Det enda vi vet från det du hänvisar till är att 10 procent sa att det kommer att ha effekt.

    Tänk dig tre alternativ i undersökningen där ”ja” ”nej” och ”vet ej” är svarsalternativen.

    Jag skulle vilja se hela undersökningen i sig, med de alternativ som fanns och hur dem svarade därefter. Ett alternativ med ”vet ej” skulle vara intressant att se, hur många som kryssade i t ex.

    • jakob 24 maj 2010 den 19:20 #

      Nej okej. Den kritiken mot mitt inlägg är korrekt. Och jag ser gärna undersökningen i sin helhet, men jag har inte lyckats hitta den online.

      Men tycker inte du det är oroväckande att man genomför en betygsreform som verkar sakna vetenskapligt stöd? (Jag refererade ju till flera andra som menade det också)

      • Christian Tegnvallius 26 maj 2010 den 9:11 #

        Det är naturligtvis lättare att genomföra något, om man har ett stort stöd bland forskarna. Men även den minoritet av forskarna som är för betyg, har argument precis som dem som är emot har. Låt oss lyssna på argumenten och sedan avgöra.

        Men visst jag ska i fortsättningen vara mer öppen för den andra sidan. Om jag tycker att deras argument håller, byter jag sida i debatten.

        • jakob 26 maj 2010 den 13:33 #

          Det låter som en mycket god inställning, och jag var själv för tidigare betyg innan jag försökte sätta mig in i frågan. Jag försöker att hålla mig till vetenskapen så gott jag kan.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Förankrad i kunskap. | Solidaritet och indie - 24 maj 2010

    […] Rekommenderat, Jakob Lundgren, om betygshets […]

  2. Tidigare betyg löser ingenting « Jakob Lundgren - 25 maj 2010

    […] bloggade jag om att Alliansens (och även S) vilja att införa betyg från årskurs sex helt och hållet saknade stöd i forskning. Idag går två stycken forskare ut på DN Debatt och ger mig rätt i […]

  3. Delade godbitar – 30 December, 2010 | [insert random stupid name here] - 30 december 2010

    […] – Stoppa betygshysterin!21 May, 2010 – JA! Betygsystemet måste ifrågasättas, vi i MP måste bli bättre på att […]

Kommentera

