Tankar kring en Rödgrön miljöpolitik

1 Maj

De Rödgröna har lagt fram förslag efter förslag den senaste tiden med konkreta vallöften, svar som varit efterlängtade och nu måste Alliansen äntligen visa vad deras alternativ egentligen är. För några miljöpolitiska löften inför nästa mandatperiod har jag inte sett ifrån Alliansens sida.

Jag börjar med den Rödgröna infrastrukturplanen, och jag måste säga att den är feg. Med det sagt så är den fortfarande utan tvekan ett bättre alternativ än Alliansens. I den Rödgröna planen finns välbehövliga snabbtågsprojekt mellan dels Göteborg och Örebro och dels mellan Stockholm och Linköping. Men någon Europakorridor blev det tyvärr inte, och inte heller blev det någon sträckning till Oslo eller Köpenhamn. Det räckte inte pengarna till för.

Norrland får även sin beskärda del. Dubbelspår ska börja anläggas mellan Gävle och Sundsvall och man ska påbörja bygget av den ack så nödvändiga Norrbotniabanan.

Problemet är bara att dessa satsningar inte räcker till, och det är här jag kommer till fegheten. Istället för att plocka bort onödiga vägsatsningar så har man valt att dryga ut den totala investeringsplanen med 120 miljarder. Om man istället valt att plocka bort kostsamma vägprojekt hade man haft råd med så mycket mer järnvägsprojekt. Men i vilket fall är det en enorm förbättring från Alliansens infrastrukturplan.

Någonting som däremot rört upp känslor hos bloggar på både höger– och vänstersidan är just satsningen på Norrbotniabanan. De är kritiska till satsningen enligt premissen ”men det bor ju ändå ingen i Norrland”. Det man då förstås inte vet är att 60 % av alla godstransporter via järnväg sker i Norra Sverige. Det gör att uttalandet vad ska Norrland med järnväg till är ungefär lika dumt som när Infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) ställde frågan ”Vad ska göteborgare göra i Borås?” angående den Rödgröna snabbtågssatsningen mellan städerna uppenbarligen ovetandes om att det är den sträcka som det pendlas tredje mest på i Sverige (ligger bara lite efter tvåan Malmö – Lund).

Norrbotniabanan är en viktig satsning för Norrland och jag föreslår att debattörer på båda sidor sätter sig in i projektet innan de kritiserar det. Då skulle de till exempel känna till att varje investerad krona i Norrbotniabanan beräknas ge 1:45 kr tillbaka.

Nästa del av den Rödgröna miljöpolitiken är miljöskatterna.

Där finns mycket som är bra. Till exempel vill man sänka fordonsskatten på bussar, en skatt som Alliansen av någon oförklarlig anledning valde att höja. Sänkningen kommer att göra kollektivtrafiken billigare i drift än den är idag. De Rödgröna vill dessutom satsa minst 6.5 miljarder på kollektivtrafik i hela landet.

Rödgröna vill även höja bensinskatten med 49 öre, vilket är positivt då skatt på drivmedel kanske är det effektivaste verktyget i miljöpolitiken. Den höjda bensinskatten kommer att göra det mer attraktivt att resa kollektivt, att köpa en miljöbil eller att  konvertera sin bil till en miljöbil. Det sistnämnda vill de Rödgröna stärka genom att införa en konverteringspremie på 5000 om man konverterar till en etanolbil och 10 000 om man konverterar till en biogasbil.

Konkreta förslag som kommer att minska utsläppen och på sikt fasa ut vårt fossilberoende.

Man vill även införa en kilometerskatt för tunga lastbilar som ska vara differentierad beroende på vart i landet man är. Det kommer att göra godstransporterna mer attraktiva än idag och med de Rödgrönas satsningar på järnväg är det också möjligt att ställa om stora delar av transporterna till järnväg.

Återinförandet av Klimatinvesteringsprogrammet (KLIMP) står även på den Rödgröna agendan. Alliansen lade när de tillträde år 2006 ned programmet trots att det visat sig ha goda effekter och ersatte det med ett annat kallat ”Hållbara städer”, den stora skillnaden var dock att KLIMP hade en investeringsbudget på 400 miljoner om året medan Hållbara Städer endast hade en budget på 340 miljoner, för två år (!) och därefter försvinner det.

Men nu är programmet alltså tillbaka och det tycker jag är bra.

Det som jag däremot saknar i förslaget är en fordonskatt differentierad efter miljöpåverkan och en skatt på flygets miljöpåverkan. Differentierad fordonskatt fanns i ett tidigare Rödgrönt förslag och jag antar, och hoppas att det står fast fortfarande. För den fordonsskatt som Alliansen utformade för att främja miljöbilar är ingenting annat än ett enormt fiasko.

Sedan tidigare finns också ett bostadspolitiskt paket som kommer att minska svenska bostäders energiförbrukning.

Allt som allt så är det ett bra alternativ till Alliansens högst bristfälliga miljöpolitik. Framför allt så är det en politik som ger oss en rimlig chans att nå våra uppsatta klimatmål, och för att nå dem måste politiker våga agera i frågan. De Rödgröna visar nu att de vågar göra det.

Andra som skriver om ämnet är Christian Valtersson, Joakim Hörsing och Göran Hådén.

I media – AB, DN, DN2, Expressen, SvD

Advertisements

4 svar to “Tankar kring en Rödgrön miljöpolitik”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Dags för (M) att åter utse årets arbetare? « Hållplats Hådén - 01 maj 2010

    […] Lundgren skriver utförligt om den rödgröna […]

  2. Bensinskatten måste höjas « Sara Thiringer - 02 maj 2010

    […] också Jakob Lundgren och om infrastruktursatsningarna Christian Valtersson om just bensinpriset, samt Jakop Dalunde och […]

  3. Det Rödgröna alternativet är presenterat « Jakob Lundgren - 04 maj 2010

    […] Men väldigt mycket bra görs också. Man väljer att återinföra skatten på handelsgödsel som Alliansen slopade vidårskiftet, och det är i allra högsta grad positivt då slopandet leder till ökad övergödning, mer gift i maten och att man gör ekologiskt jordbruk mindre konkurrenskraftigt. Man återinför också skatten på avfallsförbränning, en skatt som Alliansen tidigare tog bort, trots att skatten skapar gör det mer gångbart att återvinna än att förbränna. Man höjer dessutom skatten på kärnkraft, någonting som är positivt då utredningar varnar för att avfallets kostnader kan vara underskattat och det i så fall är staten som får stå för kostnaderna. Resten av miljöpolitiken går att läsa om här. […]

  4. Samlad kritik och fakta om höghastighetståg « Hållplats Hådén - 11 maj 2010

    […] 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 31, 30, 32, […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s