Grön omställning av Sveriges infrastruktur

27 Apr

Sundsvalls Tidnings ledarskribent skrev ett svar till min debattartikel om hur vulkanutbrottet på Island visar exakt hur viktigt det är för samhället att ställa om (Även på ST.se), och i dagens ST (27/4-10) svarar jag;

Grön omställning av Sveriges infrastruktur

ST skrev den 22/4 i sin ledare om min debattartikel som handlade om att ställa om vår infrastruktur och det känns faktiskt som om vi är väldigt överens. De få saker vi inte var överens om känns som olyckliga missförstånd.

Precis som föreslås i ledaren vill Miljöpartiet se satsningar på snabbtåg mellan Sveriges tre största städen och också ut till Oslo och Köpenhamn. De satsningarna skulle innebära att inrikesflyget söder om Stockholm snabbt konkurrerades ut av det miljövänligare snabbtåget. Snabbtågssatsningar finns i med i den Rödgröna infrastrukturplanen men inte i Alliansens.

Precis som Ledaren påpekar så är dagens järnvägsnät sårbart. Allt för många regeringar har valt att skära ner i underhållet av det svenska järnvägsnätet och idag arbetar 1500 färre med underhåll än tidigare. Det gör att järnvägsnätet är känsligt för extrema väderförhållanden. Men det vill vi gröna se ändring på och därför vi vill satsa 33 miljarder mer än Alliansregeringen de kommande tio åren på drift och underhåll av järnvägsnätet.

Många av spåren är dessutom baserade på gammal teknik och klarar inte av dagens krav. Därför satsar vi Rödgröna både på att förstärka den hundra år gamla stambanan med Norrbotniabanan och på kapacitetsökning av sträckan Sundsvall – Gävle genom att lägga dubbelspår. Satsningar som sänker utsläppen, ökar rörligheten och gör vår infrastruktur säkrare.

Men även i framtiden kommer vi att behöva flyget för att resa längre sträckor men för att det ska vara hållbart måste flygindustrin ställa om. Därför bör vi, precis som Ledaren skriver införa en skatt på flygets klimatpåverkan. Det skulle göra att utsläppssnålare flygplan och flygrutter blir mer konkurrenskraftiga och på så sätt minska flygindustrinsutsläpp. Men istället för att införa en sådan miljöskatt har Alliansen tecknat Open Air avtalet som innebär att det blir förbjudet att miljöbeskatta den transatlantiska flygtrafiken. En kontraproduktiv åtgärd som kommer innebära ökade utsläpp.

Jag och ledarskribenten är överens om att införa miljöskatt på flyget och att satsningar på snabbtåg i södra Sverige är nödvändigt för att nå miljömålen. Tyvärr så gör inte Alliansen något av de två, och därför kommer det bara finnas ett alternativ för den miljömedvetna väljaren på valdagen. Och det alternativet är Rödgrönt.

Jakob Lundgren, Språkrör Grön Ungdom Norr och Trea på Miljöpartiets riksdagslista

För övrigt tycker jag att det är väldigt roligt att ledaren i ST, som har en liberal profil, öppnar upp för miljöbeskattning av flyget. Nu hoppas jag bara att även Alliansen svänger i frågan.

Annonser

Ett svar to “Grön omställning av Sveriges infrastruktur”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Bloggen fyller ett år « Jakob Lundgren - 22 juni 2010

    […] Bloggen fyller ett år av jakob 22 juni 2010 Idag är det ett år sedan jag skrev och publicerade mitt första inlägg på bloggen. Ämnet var då valet i Iran och sedan dess har jag skrivit om allt ifrån rekryteringsmetoder och rösträtt till egna politiska förslag och infrastruktursatsningar. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s