Trängsel på Förbifart Stockholm redan år 2030

22 Apr

I en nysläppt rapport från Trivector beräknar man att det kommer uppstå jobbiga köer på Förbifart Stockholm redan år 2030.

Den fastslår också att Förbifarten kommer att påverka kollektivtrafiken negativt, bla. genom att den förlorar marknadsandelar till biltrafik men också för att man tar bort bussfiler från befintliga vägar. Det gör att bussen i framtiden precis som bilen kommer att fastna i långa bilköer.

Kollektivtrafikens andel av resandet på Förbifart Stockholm beräknas också vara 10%, som kan jämföras med att SL idag har en andel på 38% i hela Stockholms län.

Förbifarten är alltså inget projekt som främjar kollektivtrafiken, och när trängseln uppstår på Förbifarten år 2030 så betalar man fortfarande av motorvägen med kollektivtrafikens pengar.

Advertisements

2 svar to “Trängsel på Förbifart Stockholm redan år 2030”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Svenskarna vill ha bättre kollketivtrafik « Jakob Lundgren - 16 augusti 2010

    […] flera inlägg om varför man inte ska slösa 28 miljarder på Förbifarten. Dessa går att läsa här, här, här, här och […]

  2. Förbifarten – Allt åt alla « Jakob Lundgren - 24 augusti 2012

    […] Projektet som beräknades kosta 27 miljarder kronor är enkelt att utan vidare granskning stödja. Kommunikativt lyssnar bilföraren när en ny, rekorddyr, motorväg föreslås eftersom det ger en bild av att det då i framtiden blir enklare att ta bilen. Nyanseringen saknas och det framgår inte att även Förbifarten kommer drabbas av trängsel långt innan projektet ens är betalt. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s