Alliansen har inga pengar till Norrbotniabanan

18 Apr

Tidigare har det hävdats att Alliansen lagt undan 13 miljarder kronor till Norrbotniabanan, och att man då av någon oförklarlig anledning utelämnat dessa satsningar från deras infrastrukturpaket på 482 miljarder.

Men 13 miljarder räcker inte för att bygga någon Norrbotniabana. Den beräknas att kosta 20-26 miljarder och Alliansens företrädare har därför skrikit sig hesa om att den lokala näringen i Norrland ska vara med och finansiera banan. Det hela andas populism och den borgerliga regeringen för över skulden och ansvaret på lokala industrier snarare än att själva ta det.

Industrierna har däremot svarat och sagt att det är beredda att ta en skattehöjning motsvarande nära en halv miljard om året, utöver att de betalar spåravgifter och finansierar egna stickspår. Efter det förslaget hade rapporterats frågade jag på min blogg om Alliansen nu skulle gå in och finansiera banan, men det hann inte ens gå två dagar innan Västerbottensnytt avslöjade att inga pengar fanns avsatta till Norrbotniabanan.

Åsa Torstensson, infrastrukturminister och Centerpartist försvarar det med att finansiering för sträckan ”inte är avsatt i kronor och ören” och förklarar att hon inte vill nämna exakta summor för att hon vill ha en förutsättningslös diskussion. Hon erkänner dock att pengar är väldigt intressant men att hennes ingång är att hitta en lösning. Men vilken lösning menar hon att man ska finna då regeringen inte spelar med öppna kort utan försöker slingra sig hela tiden?

Torstensson vill driva en förutsättningslös diskussion men tyvärr är förutsättningen för att den här diskussionen ska fungera att Alliansen är öppna med vad de är villiga att göra. Men i det här fallet verkar det allt mer tydligt att man försökt bluffa genom att lova satsningar med pengar man inte har med planen att skylla allt på den norrländska näringen när projektet inte blir av.

Norrbotniabanan är extremt viktig för regionen och den skulle innebära stora lyft för näringen där. Transportkostnaderna för industrierna beräknas sjunka med 30%, resetiderna mellan städerna skulle halveras vilket innebär att alla städer i regionen skulle ligga max 45 minuter ifrån närmsta universitet eller högskola och utsläppen skulle minska med mer än 100 000 ton koldioxid om året.

Miljöpartiet och Socialdemokraterna hade tidigare en uppgörelse som innebar att bygget av Norrbotniabanan skulle inletts redan i år (2010) och Miljöpartiets Språkrör Peter Eriksson har gått ut och lovat att bygget av Norrbotniabanan kommer att påbörjas under nästa mandatperiod om de Rödgröna vinner valet i september.

Även Yttrandefrihetftw skriver om finansieringen som inte fanns.

Advertisements

2 svar to “Alliansen har inga pengar till Norrbotniabanan”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Norrland sluter upp kring Norrbotniabanan men Alliansen saknar medel « Jakob Lundgren - 21 maj 2010

    […] är bara att Alliansen inte har några pengar avsatta till Norrbotniabanan och kan därför inte heller kan gå in och bygga den oavsett hur mycket näringslivet och […]

  2. Alliansens miljörapport är även den ett luftslott « Jakob Lundgren - 05 juli 2010

    […] har vi inga nya järnvägsspår att vänta oss ens i bästa fall, och det innebär förstås ingen […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s