Sverigedemokraterna är inte HBTQ-vänliga!

9 Apr

Det här är nästan löjligt. En vän uppmärksammade mig på ett utspel från Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson försöker man utmåla SD som ett hbt-vänligt parti.

Man ursäktar för att ”enskilda företrädare” för partiet skulle ha uttalat sig negativt mot hbtq-personer. Andra kandidaten på deras riksdagslista och partisekreteraren Björn Söder sade år 2007 detta om angående pride festivalen.

Dessa sexuella avarter är inte normala och kommer aldrig att vara normala.

och år 2003 slängde han ur sig följande
Kännetecknande för ett samhälle i upplösning är hyllandet av perversioner och dekadens. Så har det varit genom historien och nu visar det sig med all tydlighet även i vårt land. Perversa tillställningar hyllas av etablissemanget som om de vore vilka nöjestillställningar som helst. Perversa och onaturliga läggningar lyfts fram av massmedierna och politikerna som normaliteter och de nästan slåss om att vara den som skriker högst till försvar av dessa sjukliga jippon.
Det här är inte uttalanden som kommer från någon enskild företrädare, det är uttalanden som kommer från en person som om Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen kommer att ta plats där. Han står tvåa på deras riksdagslista!
.
(Läs mer om Sverigedemokraternas riksdagslista i Christian Valterssons sammanställning)
.
Sverigedemokraternas politik är också allt annat än hbtq-vänlig. Man är emot samkönade äktenskap,man är emot att samkönade par ska få adoptera barn, man är dessutom emot att lesbiska kvinnor ska få inseminera sig och att transexuella ska få spara könsceller för att senare kunna få biologiska barn. Man är alltså emot flera viktiga reformer som garanterar möjligheten för personer att bilda familj oavsett sexuell läggning eller könsåskådning.
.
.
Läs gärna också RFSL och Expos rapport om homofobisk propaganda på internet som bland annat tar upp Sverigedemokraterna. Läs också Bengt Helds inlägg om Sverigedemokraternas debattartikel.
33 svar to “Sverigedemokraterna är inte HBTQ-vänliga!”

  1. A. Hörnfeldt 09 april 2010 den 18:41 #

    Fantastiskt välskrivet Jakob!
    Jag förstår verkligen inte.
    Jag förstår verkligen inte hur SD kan ha så mycket stöd bland HBTQ-befolkningen.

    • jakob 09 april 2010 den 20:08 #

      Inte jag heller… men jag misstänker att QX omröstningen helt enkelt blivit raidad av Sverigedemokrater. Det har ju hänt med andra webbomröstningar.
      Men bara att de försöker lyfta sig själva som ett hbt-vänligt parti tycker jag är sjukt!

  2. Linnea Snäll 09 april 2010 den 19:08 #

    Mycket bra skrivet. Bra att du plockar fram konkreta exempel och länkar till källorna! Keep it up.

    • jakob 09 april 2010 den 20:12 #

      Tack så mycket!

  3. Hans Nilsson 09 april 2010 den 19:42 #

    Jag HÅLLER HELT MED BJÖRN SÖDER EN RAKRYGGAD POLITIKER
    SOM INTE HYCKLAR DETTA GILLAR JAG.

    • jakob 09 april 2010 den 21:38 #

      Jag kan inte förstå hur någon kan hålla med om det han säger, men du får gärna utveckla

  4. Linux i Östersund 10 april 2010 den 11:15 #

    ”Den gröne politikern Peter Eriksson åker omkring i en SUV, precis den typen av bilar han vill straffbeskatta. Till råga på allt kommer SUV-en från Korea där den skruvats ihop av lågavlönade asiater. Så långt grön politik, antiglobalisering och miljöpolitik i praktiken!
    Och Yvonne Ruwaida, likaledes miljöpartist – omvandlade under flera år minst 5000 skattekronor per månad till växthusgas genom idogt taxiåkande. Ända tills elaka kvällstidningar avslöjade hennes åkglada utsvävningar.”

    http://www.motor-life.com/index.php?page=artikel&art_id=61&avd_id=3

    Liknande situation inom Miljöpartiet.

    • jakob 12 april 2010 den 16:45 #

      Det var Peter Erikssons fru som ägde SUV:en, och den är nu såld. Och ja han vill beskatta den, han är alltså villig att själv ta de ekonomiska konsekvenser en radikal miljöpolitik innebär och han är medveten om vikten av förändring. Även Yvonne Ruwaida har bett om ursäkt för hennes taxiresor.

      Sen så har Sydkorea en ganska hög levnadsstandard: http://en.wikipedia.org/wiki/South_korea

      Skillnaden här är dock att Miljöpartisterna fortfarande vill se en radikal miljöpolitik trots att de själva reser med bil, Björn Söder och SD vill inte se några reformer som är viktiga för HBTQ-rörelsen och inte heller respekterar de den.

  5. Erik Persson 13 april 2010 den 14:21 #

    Bra att ta några citat från folk det brukar alltid lyckas då…. Kan ju bara säga några saker vad Mona sahlin sagt under sina år som politiker och hon är 1:a på sossarnas lista…. Men sverige är väldigt hbt-vänligt, sverige vill ha det som det är utan att blanda in flera olika kulturer som står för förtryck mot just detta. Många känner sig rädda för att bli förtryckt och vill leva säkert och väljer därför SD eftersom dom står för ett säkert sverige för alla personer!

    • jakob 13 april 2010 den 15:17 #

      Citaten var relevanta i sammanhanget då Jimmie Åkesson menade att det var någon enstaka Sverigedemokrat som uttalat sig i negativa termer men jag visade att det inte var vem som helst, utan att det var Sverigedemokraternas partisekreterare som upprepade gånger hade gjort det.
      Och ja, Sverige är idag på många sätt ett föregångsland när man talar om en hbtq-vänlig politik, men SD är emot alla de reformer som fått Sverige att nå så långt och är därför inte heller ett hbtq-vänligt parti.

  6. Nolaelev 24 maj 2010 den 17:30 #

    Herregud.. Har du bara Sverigedemokraterna att komma med. Du försöker svartmåla en bild av dem som rasister, främlingsfientliga, homofober och allt vad du nu kan komma på. Sverigedemokraterna är humanister. Inget annat. Ett HBQ vänligt samhälle det har vi och Sverigedemokraterna skulle inte ändra på det ett minsta lilla. Ett äktenskaps traditioner har inget med hur vänliga man är emot homosexuella, bi osv. Men jag undrar bara .. Varför får man inte påpeka? Jag undrar varför det finns pradefestivaler, gaygaler osv.. Men det finns ingen gala eller etablissemang för heterosexuella? Bara för att man påpekar så är man inte homofob eller fientlig.

    • jakob 24 maj 2010 den 19:10 #

      Hej!
      Jätteroligt att du engagerat dig lite i min blogg, men du får jättegärna göra annat än att bara skriva in sökordet Sverigedemokraterna och klaga på att jag bara skriver om dem. Jag har i dagsläget 128 publicerade blogginlägg och endast fyra av dessa handlar främst om SD. Alltså är ~3% av alla inlägg om SD vilket jag skulle vilja tolka som att jag har betydligt mer att komma med än bara SD.

      Att säga att vårt samhälle är HBTQ-vänligt vore att överdriva å det kraftigaste. Som Öviksbo borde du vara medveten om att det inte var många år sedan vi utseddes till Sveriges mest homofientliga stad. SD kommer inte att förbättra det faktumet. Man är emot så gott som alla hbtq-reformer och jag listade också ett antal.

      Behövs det en gala för heterosexuella? Jag uppfattar inte att heterosexuella förtrycks i dagens samhälle. Men om du anser att en sådan gala behövs kan du ju arrangera en sådan.

      • Nolaelev 24 maj 2010 den 19:48 #

        Förtryck? Förstår inte dina resonemang runt det bara. Det är nog den kristna andan som kan göra att personer här i övik inte är positivt inställda för homosexuella. Men det är inget jag märker av? Tycker du att heterosexuella har privilegiera mot vad homosexuella har? Jag ser ingen skillnad på här mot t.ex. i Sthlm. Bara inställningen som visas på papper inget annat.

        • jakob 24 maj 2010 den 19:57 #

          Du kan se det på allt ifrån homosexuella mäns lönenivåer – http://www.realtid.se/ArticlePages/200607/28/20060728110314_Realtid556/20060728110314_Realtid556.dbp.asp till att det ens finns en diskussion kring vare sig de ska få gifta sig eller inte. Jag upplever helt klart att det finns en skillnad på hur man behandlas beroende av sexualitet. Lyssna bara på det raljanta språket som används när man talar om homosexuella eller bisexuella och främst homosexuella män.

          Anser du att samkönade par ska få adoptera?

          • Nolaelev 25 maj 2010 den 16:19 #

            Rolig att du tar studier från England. Skulle tyckt det var bättre med en svensk studie när vi nu lever i Sverige.

            På din fråga så tycker jag att homosexuella ska få adoptera barn. Ingen skillnad på om en förälder har ett barn sedan ett tidigare förhållande och sedan blir homosexuell. Man ska inte bli särbehandlad när det kommer till läggning, kön, identitet eller etnicitet. Sedan så ska man kolla till barnets bästa, kommer barnet att trivas i denna familj osv.. Där ska inte ett homosexuellt par komma före eller efter ett par som t.ex. är heterosexuella.

  7. jakob 25 maj 2010 den 16:26 #

    Det finns ingen liknande studie som genomförts i Sverige. Och om du nu anser att homosexuella ska få adoptera så är ju SD ett dåligt val.

    • Nolaelev 25 maj 2010 den 16:36 #

      Nä och varför tar du en Engelsk studie då? Meningslöst enligt mig.

      Ingen riktlinje i SD:s politik förbjuder det. Sedan så kan man vilja försöka ändra vissa frågor inom partiet. Även om jag tycker att Socialdemokraterna har en hyffsat bra politik så röstar jag inte på dem. Kärnfrågorna i SD:s politik är de som jag har sökt mig till.

      • jakob 25 maj 2010 den 16:41 #

        För att den mycket väl kan vara talande för svenska förhållanden. RFSL var t.ex. inte förvånade över resultaten.

        Sen är SD emot det, jag länkade till SD’s egen hemsida för det och nu har de iofs byt server så att länken inte längre fungerar men jag har inte sett något beslut på att den ståndpunkten förändrats, har du?

        Och det är just kärnan det går fel i. Det är ju därför man är emot så gott som alla HBTQ-reformer. (jag listade ett antal här ovan)

        • Nolaelev 25 maj 2010 den 16:51 #

          För att RFSL säger detta så behöver det inte vara så i det svenska samhälle. Skulle gärna vilja se en fastlagd studie på det, känns mera trovärdigt och något som jag absolut kan stödja.

          Gammal ståndpunkt? Du kan gå in och läsa om familjepolitiken om du vill. Det som problemet är att de flesta idag inte adopterar. Inga homoadoptioner går igenom för att de inte anses lämpliga. Men du kan säkert ha rätt, men sedan 2003 så har mycket hänt.

  8. Nolaelev 25 maj 2010 den 16:53 #

    Hur kan RSFL slänga ut sig att Sverigedemokraterna är rasistiska ? Vet någon vad rasism är.. Sedan så tycker jag det är lite komiskt att säga ”den vita rasen”. Det finns inga raser .. Eller jo, under 1800-talet.

    • jakob 25 maj 2010 den 17:00 #

      Gammal ståndpunkt? Inlägget var skrivet för mindre än två månader sedan och då låg det uppe på SD:s hemsida, så vad 2003 kommer ifrån vet jag inte.

      Sen håller jag med om att det inte finns några raser, men jag anser ändå att SD är ett främlingsfientligt parti.

      • Nolaelev 25 maj 2010 den 17:02 #

        Jag menade uttalet när jag sa 2003. Om inlägget är skrivet då så är det kanske det, jag har inte tagit del av det så jag kan inte läsa det.

        Främlingsfientlig det vet jag inte heller. Vad är främlingsfientligt?

        • jakob 25 maj 2010 den 17:10 #

          http://www.migrationsinfo.se/fragor-och-svar/varfor-ar-sd-framlingsfientliga/

          Björn Söders uttalande är inte kopplat till inlägget.

          • Nolaelev 25 maj 2010 den 17:28 #

            Jag pratade inte om inlägget heller. Sa det i mitt förra svar.

            Att assimilera folk anser inte jag varar främlingsfientligt. Alla ska få förespråka sin kultur och arv här i Sverige, men det ska inte sätta krav på majoriteten. Det står Sd för till punkt och pricka. Det som görs fel idag är att vi tar in fel sorts asylsökande flyktingar. Vi tar in dem som har råd att betala för att kunna bli smugglade in vi tar inte in dem som behöver den rätta hjälpen. De som verkligen har det så lågt som man kan komma. Det finns studier som antyder att ge bidrag till FN gynnar mera drabbade människor i länder där krig och elände härjar än att ta in bara ett få antal som verkligen behöver hjälp. Vi bör satsa mera på flyktingläger som kan hjälpa flera människor och sedan när konflikter har lagt sig så får de flytta hem.

  9. jakob 25 maj 2010 den 17:35 #

    Det är klart att människor ska få flytta hem senare om de vill det, men om det är så att de flytt från sina hemländer och under hemska förhållanden lyckats ta sig till Sverige så ska de inte mötas av assimileringskrav och stängda gränser. Men du har rätt att det är problematiskt det där med människosmugglingen, och det är till en stor del pga av EU:s restriktiva invandringspolitik som det problemet skapats.

    Jag anser för övrigt att vi bör höja biståndet, till skillnad från SD som vill sänka det – http://www.sydsvenskan.se/sverige/article558936/Partiledningen-vann-striden-om-bistandet.html Så att säga att SD vill satsa mer på flyktingläger är i sådana fall en sanning med modifikation, för en sådan satsning skulle då innebära att man skär ner på annat bistånd.

  10. Nolaelev 26 maj 2010 den 16:31 #

    Har bara en fråga .. Hur står MP nu inför att ge illegala flyktingar gratis sjuk och tandvård? Håller ni på det än?

    • jakob 26 maj 2010 den 18:25 #

      Tandvård vet jag inte, men sjukvård anser vi att alla ska ha rätt till och jag håller i allra högsta grad med.

      • Nolaskolan 26 maj 2010 den 20:06 #

        Att de som är här illegalt ska få gratis sjukvård medan t.ex. pensionärer får betala för det? Hmm okej, där ser man varför man inte ska rösta på MP.

        Ni har fått igenom att de ska få gratis tandvård också.. Iaf 2008, vet inte hur det ligger till nu, därför jag frågade. Det var något som Anders Åkesson stolt kunde medge.

  11. Nolaskolan 26 maj 2010 den 20:07 #

    Förövrigt så ska alla få sjukvård. Men fullpris är något som jag tycker är självklart, helst om man inte ens betalar skatt, och inte ens får vara i landet.

  12. Andreas 30 juli 2010 den 14:42 #

    SD är det mest homovänliga partiet, läs bara här http://svenskbladet.se/politik/index.php?alias=sverigedemokraterna_det_mest_hbt_vanliga_partiet.html

Trackbacks/Pingbacks

  1. Bloggen fyller ett år « Jakob Lundgren - 22 juni 2010

    […] Sverigedemokraterna är inte HBTQ-vänliga (9 april, 2010) […]

  2. SD går till val på att stoppa Pride « Jakob Lundgren - 24 juni 2010

    […] Utöver det faktum att personen uppenbarligen tar sig rätten att moralisera över och diktera andra människors sexuella preferenser så öppnar det här också upp för den stora frågan. Skulle inte SD vara ett HBT-vänligt parti? Eller hur var det nu igen? […]

  3. Nej, SD är fortfarande inte HBTQ-vänliga « Jakob Lundgren - 29 juli 2010

    […] Nej, SD är fortfarande inte HBTQ-vänliga av jakob 29 juli 2010 Nu är det Pride-vecka och alla politiska partier vill snacka HBTQ-politik, och fair enough, det är bra att frågorna kommer upp även om man önskar att de kunde vara aktuella hela året, inte bara när det råkar vara Pride. Men när Sverigedemokraterna ska börja utmåla sig själva som HBT-vänliga blir det hela löjligt. För nej, partiet är inte HBT-vänliga. […]

Kommentera

