Om Alliansens luftslott i Fria Tidningen

6 Apr

Fria Tidningen har snappat upp det jag skrev om Alliansens luftslott (aka ”miljöpolitik”) och det går nu att läsa en lite annorlunda text om det hela här. Det finns inte mycket nytt för den som redan läst mitt andra inlägg, men jag tar upp lite nya aspekter och förstärker andra med fler siffror.

Alliansens miljöpolitik är ett luftslott

Alliansens miljöpolitik är uppbyggd som ett luftslott. Betraktad på avstånd och påhejad av miljöministerns stora ord verkar den vara den radikala miljöpolitik som behövs för att ställa om vårt samhälle för hållbar utveckling. Men när man kommer närmare upptäcker man snabbt bristen på substans och den stora mängden kontraproduktiva åtgärder.

Inför 2008 presenterade Alliansregeringen sin klimatmiljard som en enorm satsning på att ställa om samhället. Vid en närmare granskning upptäcker man dock att det snarare är en nedskärning av tidigare satsningar med dryga två miljarder kronor. Till exempel valde man att sänka anslaget till energieffektivisering av bland annat miljonprogrammen och offentliga byggnader. Statssekreteraren Ola Alterå (C) har i uttalanden själv erkänt att klimatmiljarden innebär lägre satsningar än tidigare, det man till vardags kallar för nedskärningar. Ändå väljer man att presentera den som enorm satsning. Det är så man anlägger grunden för luftslottet.

Det är inte svårt att hitta fler exempel. I ett pressmeddelande från Carl B Hamilton (FP) kan man läsa att vi i Sverige är alldeles för små för att agera i frågan och att vi därför bör fokusera på att agera internationellt. Ett påstående som för det första är fel i sak då det skulle innebära att ingen privatperson någonsin bör göra ett aktivt val för att ställa om sin livsstil eftersom man som individ står för en försvinnande liten andel av utsläppen. Men framförallt backas påståendet inte upp med konkret politik på den internationella arenan. I uttalanden från miljöminister Andreas Carlgren (C) kan vi läsa att Sverige tänker driva frågan om internationell koldioxidskatt under sin tid som ordförandeland för EU, men när samma fråga lyfts i EU-parlamentet röstar alla borgerliga parlamentariker emot och luftslottet får en tydlig struktur.

Vattenfall har i sin senaste investeringsplan ökat sina investeringar i kolkraft och naturgas med 72 procent samtidigt som man nära halverat satsningarna på vindkraft. Det innebär att det totalt satsas fem gånger så mycket pengar på utsläppstunga fossila bränslen som det gör på den förnyelsebara vindkraften. Jan Björklund, partiledare för Folkpartiet menar att Vattenfall ska vara en kommersiell aktör och att man därför inte bör begränsa sådana satsningar. Budskapen man försöker skicka till allmänheten är dock helt andra och man presenterar nya direktiv som ska garantera att Vattenfall ställs om i en hållbar riktning. Men enligt styrelseordföranden för Vattenfall Lars Westerberg innebär det nya direktivet inga som helst förändringar från tidigare. Vattenfall fortsätter investera i fossila bränslen, och luftslottet installerar oljepanna.

Värst av allt är nog ändå miljöministerns syn påtrafiken. Vägverket menar att vi måste halvera trafiken för att nå klimatmålen, KTH menar att den måste sjunka med 30 procent om man är optimistisk, men vår Miljöminister menar att den ska öka. Han motiverar det med att alla bilar ändå kommer vara fossilfria år 2030. De nybilar som idag säljs i Sverige är de tredje utsläppstyngsta i Europa och även om det kommer se bättre ut i framtiden så handlar det inte på något sätt om att alla bilar kommer att vara fossilfria. Boston Consulting Group menar att laddhybrider och elbilar kommer stå för 6 procent av bilförsäljningen i Europa år 2020. Siffrorna är alltså långt ifrån de som krävs för att uppnå Carlgrens vision. Istället för att investera i infrastruktur som minskar trafiken vill man slösa pengar på enorma motorvägar som beräknas öka både utsläpp och trafik, tar beslut som höjer biljettpriser för tåg, konkurrensutsätter kollektivtrafiken trots att rapporter visar att det riskerar att fördubbla biljettpriserna och höjer fordonsskatten på bussar. Utöver allt det har man dessutom minskat anslagen till cykelvägar. Luftslottet blir än större och får 28 miljarder motorväg som infart.

Till råga på allt vill man att miljömålen ska vara mindre ambitiösa så att de blir lättare att nåpåpappret och helst vill man också skjuta på dem i tiden. Men inga nya satsningar för att nå miljömålen görs, istället har man skurit ned på anslagen.

Dagens Alliansregering verkar ha fått för sig att miljöfrågorna är någonting man kan lösa med fina ord, ogrundad teknikoptimism och sänkta mål. En sådan politik är tyvärr helt orealistisk. Att nå ett mål har ingen betydelse om vi har satt det för lågt och vi måste agera kraftfullt i miljöfrågan utifrån de tekniker vi har idag, inte de vi kanske har i framtiden. Klimatet och miljön behöver inget gigantiskt luftslott utan ordentliga insatser.

Under Earth Hour valde många framträdande centerpartistiska bloggare bort att släcka lampan. De sa att symbolhandlingar var intet värda, och kanske är det just så. Kanske kommer inte den borgerliga regeringen förändras hur mycket vi än signalerar att vi vill det. Då finns det bara en lösning, och den är rödgrön.

Jakob Lundgren – riksdagskandidat, Miljöpartiet Västernorrland – språkrör Grön Ungdom Norr

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s