Inga järnvägsatsningar om Alliansen får bestämma

30 Mar

Alliansregeringen presenterade idag sin infrastrukturplan som ska gälla fram till år 2021. Det är ett paket som går loss på 482 miljarder kronor och som nästan inte innehåller några större satsningar på järnvägen för huvudtaget.

Bland annat ska vägprojekt som ska investeras med bland annat trängselskatter, pengar som egentligen borde gå till kollektivtrafiken och andra trafikminskande åtgärder – inte trafikökande.

Att så lite pengar investeras på järnvägen innebär att det varken finns plats för höghastighetståg eller Norrbotniabanan. Man säger att man istället satsar på att ta bort de flaskhalsar som finns i järnvägsnätet, men verkar helt missa flaskhalsen som skapas utan Norrbotniabanan. Man kan resa upp till Umeå med tåg och med Haparandabanan kan man ta sig från Luleå över den finska gränsen, men hur tar man sig till Luleå?

Infrastrukturplanen bevisar bara återigen att Alliansregeringen står för en omiljövänlig politik. Istället för att ställa om till miljövänliga transporter satsar man på många nya vägprojekt och finansierar dessa med pengar från kollektivtrafiken. Det kommer inte att skapa ett hållbart samhälle!

Centerpartister tror däremot som vanligt att mer trafik leder till minskade utsläpp. Även moderater och folkpartister älskar planen men glömmer helt och hållet bort att nämna klimatförändringarna.

Infrastrukturplanen finns i sin helhet här.

Annonser

11 svar to “Inga järnvägsatsningar om Alliansen får bestämma”

  1. hagwall 30 mars 2010 den 20:47 #

    62 till järnväg + 136 till väg blir 198 miljarder, var tror du de andra 284 miljarderna går till?
    De siffror du skriver om handlar om drift- och underhållsåtgärder (och det handlar om 64+136)

    Vi investerar 282 miljarder jämnt fördelat mellan väg och järnväg (exakt fördelning kan man inte säga förrän länen är klara med sina prioriteringar 30 juni). Bland de järnvägsinvesteringar som vi nu ger pengar till finns Mälarbanan, Citybanan i Stockholm, Västlänken i Göteborg och Citytunneln i Malmö samt ett stort antal hamnjärnvägar, för att bara nämna några…
    Riktiga pengar till riktiga spår, jag förstår att de rödgröna är ovana vid det konceptet.

    • jakob 30 mars 2010 den 22:30 #

      Jag slarvläste tyvärr. Det ursäktar jag för. Men jag står fast vid att investeringarna är alldeles för små och att investera 50/50 räcker inte för att täcka upp behovet som finns, om det nu ens i slutändan blir så mycket vilket du eller jag omöjligen kan veta. Men alltså sker ingen prioritering av järnvägsprojekt.

      I Norr finns en enorm flaskhals och ett järnvägsnät som idag är belastat till bristningsgränsen. Men inga investeringsplaner för Norrbotniabanan läggs fram, trots att det är en enormt viktig fråga för regionen. På samma sätt väljer man att kväva utvecklingen söderut, där finns ett behov av ett snabbtåg ut till Europa för att konkurrera med flyget och minska utsläppen.

      Istället har man valt att prioritera motorvägar som man vet kommer att öka utsläpp och trafik, och man finansierar dem med pengar som här hemma hos kollektivtrafiken. Det är kontraproduktiva åtgärder.

  2. Pierre Eungborg 02 april 2010 den 20:50 #

    Beträffande järnväg kontra tåg har inte gamla S-regeringar varit mycket bättre. Att S är bättre nu tror inte jag.Det är snarare så att de fått anpassa sin politik mer och mer till miljöpartiet. Det gör inte alliansen för tillfället. Carin Jämtins uttalande om Förbifart Stockholm var nog mer klarspråk än en groda.
    Här är det en planeringshorisont på 10 år och då hinner mycket hända.

    • jakob 04 april 2010 den 12:30 #

      Ja så är det ju helt klart, men jag företräder inte S förhoppningar utan mina egna. Och jag tror att V och MP kan styra om S i rätt riktning när det gäller infrastrukturplaneringarna

  3. Linux i Östersund 03 april 2010 den 23:58 #

    Direktbuss till Vännäs för att sedan ta ”specialinsatt” tåg till Luleå. Jag ser inte problemet? Det är väl utmärkt att utnyttja redan befintlig och välfungerande tågsträcka istället för att slänga oändligt mycket pengar på något som i dagens läge troligtvis inte behövs.

    Visst, det en norrbotniabana ger på lång sikt är minskade utsläpp (antar jag?) (att bygga den tär nog en hel del på miljön) då folk som vill resa snabbt kan göra det miljövänligare genom att skippa flyg+flyg/buss och ta tåg istället.

    Teoretiskt så borde det gå att spara rätt så mycket mer på miljön om man istället lägger pengar på projekt som tex Stockholm-(Jönköping)-Göteborg (som i och för sig är planerat klart betydligt senare än 2012, det är ett exempel som sagt) och därmed erbjuda betydligt fler personer en snabb och miljövänlig resa.

    Gällande att Stockholm -> norrut är belastat till bristningsgränsen stämmer inte vad jag vet (Jag såg ingen källa på motsatsen). Tågen kan ta fler passagerare och fler vagnar, alternativt köra två tåg efter varandra.

  4. Lea 09 april 2010 den 14:53 #

    Här är fem andra grejer man kan göra för samma summa!
    http://www.lista.se/listor/5-andra-grejer-staten-skulle-kunna-gjort-fr-482-miljarder-992/

    • jakob 09 april 2010 den 20:03 #

      Hahahahhaa underbart!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Lebensraum Sverige – Europa behöver råvaror! « Nemokrati - 31 mars 2010

    […] även: Jens Holm – Förbifarten: En meter = En miljon kr, Jakob Lundgren,  Koldioxidexperiment – Stort steg i fel riktning, Stefan Nilsson – Idrott och Politik […]

  2. Alliansen har inga pengar till Norrbotniabanan « Jakob Lundgren - 18 april 2010

    […] undan 13 miljarder kronor till Norrbotniabanan, och att man då av någon oförklarlig anledning utelämnat dessa satsningar från deras infrastrukturpaket på 482 […]

  3. Tankar kring en Rödgrön miljöpolitik « Jakob Lundgren - 01 maj 2010

    […] Problemet är bara att dessa satsningar inte räcker till, och det är här jag kommer till fegheten. Istället för att plocka bort onödiga vägsatsningar så har man valt att dryga ut den totala investeringsplanen med 120 miljarder. Om man istället valt att plocka bort kostsamma vägprojekt hade man haft råd med så mycket mer järnvägsprojekt. Men i vilket fall är det en enorm förbättring från Alliansens infrastrukturplan. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s