Norrbotniabanan behövs nu

24 Mar

Jag har tillsammans med Ellika Nordström, språkrör för GU Västerbotten och Erik Thor, språkrör för GU Norrbotten skrivit en debattartikel om Norrbotniabanans nödvändighet. Igår gick den att läsa i Norran. (Finns nu även att läsa i Piteå-Tidningen)

Norrbotniabanan behövs nu

Om Alliansen inte hade vunnit valet 2006 så hade bygget av Norrbotniabanan redan påbörjats. Miljöpartiet hade nämligen en överenskommelse med Socialdemokraterna om att påbörja bygget 2010, men nuvarande regering har inte ens med banan i sin nuvarande plan. Med Alliansen i fortsatt styre skulle Norrbotniabanan inte påbörjas förrän tidigast 2019.

Det är helt oacceptabelt. Norrbotniabanan är av största vikt för regionen och den skulle innebära en chans att växa och en chans för regionens industrier att billigare och miljövänligare transportera sina produkter. Idag hänvisas man till den över 100 år gamla stambanan vars kapacitet är låg och där tågen måste köra långsamt, eller till utsläppstunga lastbilstransporter.

Med Norrbotniabanan skulle varje lok kunna dra 500 ton mer och tågen skulle kunna resa i mycket högre hastigheter. Det beräknas sänka företagens transportkostnader med 30 procent och dessutom beräknas utsläppen av koldioxid sjunka med 114 000 ton om året.

Även för invånarna i Norr- och Västerbotten skulle livet bli lättare. Idag tar det lång tid att resa mellan kuststäderna på grund av dåliga vägar, men med banan skulle regionen knytas ihop och det skulle bli möjligt att pendla till jobbet eller studierna. Alla kuststäder skulle ha ett universitet inom 45 minuter. Det handlar om att det ska gå snabbt och vara lätt och billigt att göra en insats för miljön. Man ska kunna resa, uppleva världen och knyta kontakter utan att leva ohållbart. De gröna företräder en politik som gör det möjligt.

Projektet är dessutom i det långa loppet självfinansierande. Varje investerad krona beräknas ge 1:45 kr i återbäring.

Näringsminister Maud Olofsson säger att regionens industrier måste säga att de vill ha Norrbotniabanan för att den ska byggas. Att byggandet då inte finns regeringens planer tycker vi därför är mycket märkligt, då hela 87 procent av företagsägarna i regionen faktiskt uppger att de vill ha banan.

Miljöpartiet kommer se till att Norrbotniabanan byggs. Vi i Miljöpartiet tror nämligen på Norrland och vill hjälpa regionen att växa. Banan innebär nya miljövänliga och effektiva sätt att resa och transportera gods på. Att inte bygga den nu är att hämma den norrländska utvecklingen och det är ingenting vi någonsin kommer att ställa oss bakom.

Jakob Lundgren

språkrör Grön Ungdom Norr

Erik Thor

språkrör Grön Ungdom Norrbotten

Ellika Nordström

språkrör Grön Ungdom Västerbotten

Annonser

Ett svar to “Norrbotniabanan behövs nu”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Alliansens miljörapport är även den ett luftslott « Jakob Lundgren - 05 juli 2010

    […] På sida 18 i rapporten hyllar arbetsgruppen tågen för att satsningar på järnvägstrafik och för att de minskar utsläppen från person- och godstrafik kraftigt. Sen kommer förslaget ”Fortsätta den satsning som har inletts med att rusta upp järnvägen i hela landet”. Alltså har vi inga nya järnvägsspår att vänta oss ens i bästa fall, och det innebär förstås ingen Norrbotniabana. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s