Norrbotniabanan behövs

16 Mar

Under många, många år har Norrbotniabanan varit på tal. Banan som ska knyta ihop Botniabanan (Sundsvall – Umeå) med Haparandabanan (Boden – Haparanda) och därmed binda ihop den svenska kusten med ett enda sammanhållet järnvägsnät.

En flaskhals

Så som det ser ut idag kommer det bildas en flaskhals mellan Umeå och Luleå som gör att övriga Sverige är avskuret från Boden – Haparanda och som gör att den viktiga handelslänk som Haparandabanan utgör inte når ut till hela Sverige. Haparandabanan möjliggör nämligen för handeln mellan Finland, Ryssland och Sverige att växa. I Uleborg i finns en stark och livskraftig IT-industri med Nokia i spetsen och i Ryssland finns stora naturtillgångar. Idag är det inte möjligt att frakta naturtillgångarna till Sverige och det är inte möjligt att dagspendla till Finland för att arbeta, men det skulle vara en möjlighet i framtiden. Men för det behövs Norrbotniabanan.

Företagens vinster

Banan skulle även främja de norrländska industrierna. Idag måste industrierna transportera sina produkter antingen via den över hundra år gamla Stambanan eller via lastbil. Stambanan har nästan nått sin maximala kapacitet och tack vare att den är byggd för svunna tider så kan tågen varken frakta särskilt tungt eller köra särskilt fort. På Norrbotniabanan skulle man kunna frakta ca 500 ton mer per lok jämfört med den gamla Stambanan, och det ger enorma vinster för regionens företag. Man beräknar att det skulle sänka transportkostnaderna för företagen i Norrbotten med ca 30% och koldioxidutsläppen skulle minska med 114 000 ton om året – det motsvarar 100 000 flygresor till Thailand.*

Föga förvånande är det därför att 87% av företagen i Norr- och Västerbotten anser att Norrbotniabanan bör byggas och 85% ansåg att bygget av Norrbotniabanan var viktigt.*

Samhällets vinster

Den norra regionen skulle gagnas väldigt mycket av bygget av Norrbotniabanan. Restiden mellan städerna i Väster- och Norrbotten skulle halveras* och det innebär att pendling skulle möjliggöras inom regionen. Även längre resor skulle bli kortare och restiden Luleå – Stockholm skulle kunna minskas med 5-7 timmar. Undersökningar har kommit fram till att regionen är den region som skulle kunna växa mest i hela landet tack vare att den knyts ihop.*

Kostnad

Norrbotniabanan beräknas kosta mellan 17 och 21 miljarder kronor, och det må låta mycket. Men då måste vi komma ihåg att vi talar om 270 kilometer järnväg i en svår terräng. Vi kan jämföra projektet med Förbifart Stockholm där 27 km motorväg går loss på 28 miljarder.

Projektet beräknas dessutom vara mer än självfinansierande. Tack vare en stärkt region beräknar man att man får tillbaka 1.45 kr per investerad krona i projektet.*

Idag går inte arbetet med Norrbotniabanan särskilt fort framåt, och Näringsminister Maud Olofsson säger att den norrländska näringen tydligt måste signalera att de vill ha den*, newsflash ministern, det gör dem redan.

Miljöpartiet hade innan valet 2006 en uppgörelse med Göran Persson om att påbörja bygger för Norrbotniabanan år 2010, men med nytt styre har det förändrats. Alliansen säger att ett bygge i deras regi kan påbörjas först 2019.*

Att skjuta på projektet är för mig helt orimligt. Projektet är nödvändigt, inte bara för de norrländska industrierna och invånarna utan också för klimatet men för en motorvägskramande Allians så verkar det budskapet inte riktigt nå fram. Tur är då att det finns ett grönt alternativ, och förhoppningsvis får vi ett maktskifte efter valet som möjliggör kraftfulla satsningar på järnväg.

Advertisements

6 svar to “Norrbotniabanan behövs”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Alliansens miljöpolitik är ett enormt luftslott « Jakob Lundgren - 28 mars 2010

    […] infrastruktursplan på vägprojekt vilket innebär att nödvändiga järnvägsprojekt så som Norrbotniabanan skjuts minst tio år bak i tiden. Regeringen har inte heller lagt fram något förslag på en […]

  2. Inga järnvägsatsningar om Alliansen får bestämma « Jakob Lundgren - 30 mars 2010

    […] pengar investeras på järnvägen innebär att det varken finns plats för höghastighetståg eller Norrbotniabanan. Man säger att man istället satsar på att ta bort de flaskhalsar som finns i järnvägsnätet, […]

  3. MP lovar Norrbotniabanan « Jakob Lundgren - 16 april 2010

    […] Om du är intresserad att läsa mer om varför Norrbotniabanan behövs så kan du göra det här. […]

  4. Alliansen har inga pengar till Norrbotniabanan « Jakob Lundgren - 18 april 2010

    […] Norrbotniabanan är extremt viktig för regionen och den skulle innebära stora lyft för näringen där. Transportkostnaderna för industrierna beräknas sjunka med 30%, resetiderna mellan städerna skulle halveras vilket innebär att alla städer i regionen skulle ligga max 45 minuter ifrån närmsta universitet eller högskola och utsläppen skulle minska med mer än 100 000 ton koldioxid om året. […]

  5. Tankar kring en Rödgrön miljöpolitik « Jakob Lundgren - 01 maj 2010

    […] Norrland får även sin beskärda del. Dubbelspår ska börja anläggas mellan Gävle och Sundsvall och man ska påbörja bygget av den ack så nödvändiga Norrbotniabanan. […]

  6. Norrland sluter upp kring Norrbotniabanan men Alliansen saknar medel « Jakob Lundgren - 21 maj 2010

    […] Botniabanan finansierades likt andra infrastrukturprojekt med lån från riksgälden men Åsa Torstensson (C) menar att Norrbotniabanan ska betalas av näringslivet eftersom det är ett så otroligt avgörande projekt för regionen. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s