Min åsikt om RUT

4 Mar

Eftersom mitt förra inlägg främst kretsade kring debatten om RUT-avdraget så tänkte jag att det kunde vara rimligt att förtydliga min egen ståndpunkt i frågan.

Idag skriver Stig-Björn Ljunggren på Aftonbladets debattsida att man måste vaska fram en ny form för RUT-avdraget. En form som är bättre ur ett fördelningspolitiskt perspektiv.

Det ställer jag upp på.

Folkpartiet har själva lagt förslag på en sådan förändring och det är såklart populärt bland deras anhängare. Såsom deras förslag ser ut skulle familjer med barn under åtta år och pensionärer äldre än 80 få en kraftigare subvention än dagens 50%, nämligen 75%. Men det jag tycker saknas i deras förslag är en lösning för det faktum att höginkomsttagarna är överrepresenterade bland de som tar ut RUT-avdrag. En familj med barn under åtta år kan fortfarande ha stora inkomster och detsamma gäller en pensionär över 80.

Jag skulle vilja se en form där RUT-avdraget inte subventionerar städhjälpen för de allra rikaste, i vart fall inte lika mycket som det gör idag, samtidigt som vi kan gå in med en kraftigare subvention till de som är låginkomsttagare. Det möjliggör att vita jobb kan förbli vita samtidigt som staten inte stoppar skattepengar i fickan på de som har det bäst ställt i samhället.

Däremot så har jag förhoppningen att avdraget inte blir ett permanent utan att man genom en grön omställning, där arbete blir billigare och utsläpp av klimatgaser blir dyrare kan göra tjänstesektorn mer attraktiv än den är idag.

3 svar to “Min åsikt om RUT”

  1. Klas Albertsson 05 mars 2010 den 14:40 #

    Ang. RUT-avdraget.
    Jag kan bara instämma i det du skriver. Är det inte dess utom så att den ”stora massan” finns just emellan dessa grupper, småbarnsföräldrar och pensionärer över 80 år. Varför inte låta dessa ha kvar subentionen 50% och sänka densamma för den ”stora massan”? låt oss säga 40%?
    Det torde gå plus minus noll i stadskassan.

    • jakob 05 mars 2010 den 17:10 #

      Ja, som det är idag tas ju ingen som helst hänsyn till behov och det bör man rimligtvis göra. Då borde man också kunna se att den stora massan som i stor utsträckning är höginkomsttagare utan små barn, också kan betala för sina hushållsnära tjänster utan en subvention i samma storleksordning som dagens.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Snurrig debatt kring RUT « Jakob Lundgren - 07 mars 2010

    […] Övriga inlägg om RUT: Min åsikt om RUT […]

Kommentera

