Fairtrade är inte välgörenhet – Det är en självklarhet!

1 Mar

Cloetta lanserade förra månaden en kampanj för sin nya rättvisemärkta mjölkchoklad Good med sloganen ”En god smak för en en god sak”.* Sloganens andemening blir att man som konsument sysslar med någon form av välgörenhet då man köper Cloettas nya chokladkakor.

Men Fairtrade är inte välgörenhet. Fairtrade garanterar att producenterna bakom våra varor också får en skälig lön för sitt arbete. Att köpa en vara som är Fairtrade-märkt innebär att producenten fått en minimipris för sin produkt som överstiger produktionskostnaderna och världsmarknadspriset för varan, en minimilön som  inte är lägre en respektive lands minimilön samt att en premie som ska stärka det lokala samhället, stärka produktionen eller investera en omställning till ett ekologiskt jordbruk.*

Fairtrade innebär också att barn under 15 år inte får anställas som arbetskraft och har även den indirekta effekten att barn med hjälp av familjens högre inkomst också kan få möjligheten att gå i skolan. Premien som företagen betalar ut till producenterna går också ofta till att investeringar i lokala skolor.*

Alla som är kopplade till en Fairtrade-odling får också rätten att organisera sig själva i fackliga organisationer och sedan förhandla deras arbetsvillkor med arbetsgivaren.

En Fairtrade-odling åtar sig också att ta hänsyn till sin närmiljö och arbeta aktivt för att minska sin miljöpåverkan. I hög utsträckning är Fairtrade-odlingarna också ekologiska odlingar.

Ingen av dessa saker skulle jag rubricera som välgörenhet. De är det allra minsta man kan kräva. Därför finns det också en risk när företag utmålar Fairtrade som välgörenhet. Det är jättebra om det skulle motivera människor att köpa produkten men det riskerar också att alienera framtida kunder.

Forskare på KTH och Handelshögskolan har till exempel med studier visat att konsumenter är mindre benägna att köpa KRAV-odlat även om varan inte är dyrare än motsvarande icke KRAV-odlade produkt.* Förklaringen till detta ligger i att konsumenterna som köper KRAV redan innan tagit det aktiva beslutet att köpa det oavsett pris, och att de som inte köper det tagit samma beslut, och då spelar inte heller prisbilden längre någon roll.

En liknande utveckling skulle kunna ske om Fairtrade fortsätter att utmålas som välgörenhet.

För att vi ska få ett solidariskt och långsiktigt hållbart samhälle, både ekologiskt, ekonomiskt och socialt så måste Fairtrade växa och också bli normen i vårt samhälle.

Advertisements

Ett svar to “Fairtrade är inte välgörenhet – Det är en självklarhet!”

  1. Göran Hådén 02 mars 2010 den 0:49 #

    Klockrent igen, Jakob!

    I nuläget är det cirka 90 procent av Sveriges kommuner som fortfarande inte är Fair trade cities. Hela listan finns på http://www.rattvisemarkt.se/cldoc/409.htm

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s