Det är Alliansen som försenar tågen

24 Feb

Jag skriver i dagens ST om hur det är Allianregeringens agerande som lett till att SJ:s reguljärtrafik nu lider av kraftiga förseningar.

Det är Alliansen som försenar tågen

Under de senaste dagarna har SJ:s reguljära trafik drabbats av mycket kraftiga förseningar och har många resenärer har till och med fått sina resor inställda. SJ har därför fått utstå stor kritik för detta men det är knappast deras fel, det är snarare Alliansregeringens fel.

Mellan 1990 och 2007 ökade trafiken på våra järnvägar med 58 procent och i dagsläget är spåren nästan uppe i 100 procent av deras totala kapacitet. För att tågen ska ha en rimlig chans att kompensera för eventuella oegentligheter så får trafiken endast ta upp 80 procent av spårkapaciteten. Att spåren är så trafikerade gör att minsta lilla försening sprider sig som en löpeld bland turerna och gör att fler tåg blir försenade och att förseningarna blir längre. Redan 2005 varnade SJ för att utvecklingen var ohållbar men ingenting har gjorts från statligt håll för att förbättra situationen.

Miljöpartiet har länge efterfrågat ökade satsningar på Sveriges järnvägar men satsningarna har alltid uteblivit, och under Alliansregeringens styre har situationen blivit allt värre. Istället för att investera i nya spår så har man valt att binda 2/3 av närtidssatsningarna till vägprojekt. Vägar så som Förbifart Stockholm som kostar över miljarden per byggd kilometer och som beräknar öka både trafik och utsläpp har prioriterats högre än Norrbottniabanan, utbyggd spårkapacitet och investeringar i snabbtåg mellan Stockholm och Köpenhamn.

Den planerade avregleringen av tågtrafiken skulle bara förvärra dagens problem ytterligare. Konkurrerande aktörer skulle köpa in äldre och billigare vagnar för att kunna konkurrera med SJ och dessa vagnar skulle ha en ännu sämre chans i ett snöoväder en vad dagens vagnar har. Dessutom skulle det innebära att SJ inte längre skulle kunna ha råd att köpa in moderna vagnar som klarar av en sådan typ av trafik då en sådan investering måste betalas av över tid och SJ inte vet om de långsiktigt kan betala av en sådan investering eller inte.

Alliansregeringen har inga problem med att skjuta till döende fossilindustrier så som SAS miljardsummor men stödet till SJ som drivs med vinstkrav uteblir hela tiden. Sverige är näst sämst i Europa när det gäller att underhålla våra spår och vi har halkat när snabbtågen har utvecklats. Det är hög tid för ett systemskifte.

Nya investeringar i tågnätet behövs. Klimatberedningen har beräknat att tågtrafiken behöver öka med minst 50 procent, med följd av en minskad bilism för att vi ska nå våra klimatmål. Därför kommer en Rödgrön regering att investera minst 2 kronor i järnvägsprojekt för varje krona investerad i vägprojekt vilket skulle möjliggöra en utökad spårkapacitet och nya linjer i Sverige. Investeringarna är nödvändiga för att modernisera tågnätet, göra det driftsäkrare och kanske främst för att bemöta klimathotet som under Alliansregeringens styre alltid kommit andra hand.

Om du som jag är intresserad av att se en modern progressiv infrastruktur- och klimatpolitik så ska du rösta grönt nästa val.

Jakob Lundgren

Språkrör Grön Ungdom Norr och Riksdagskandidat för Miljöpartiet

Läs även Sara Thiringer, Peter Eriksson och Karin Svensson Smith på Aftonbladet Debatt

Advertisements

4 svar to “Det är Alliansen som försenar tågen”

  1. David 24 februari 2010 den 10:16 #

    dagens problem är ett arv från tidigare. Politiska beslut dröjer upp till tio år att genomföra, något som politiker torde vara öppna med.
    Eller har vi glömt hur tidigare regeringar av rödgrön karaktär hindrat, käbblat över och aktivt motarbetat utvecklande av, t.ex. östgötabanan, vilket gör att pengar inte nu kan skjutas till projektet för att snabbt lösa problemet med brist på spår i mer eller mindre hela södra Sverige.
    Samtidigt som tidigare regeringar av rödgrön karaktär sannerligen sett till att både mandat och buffert för tillskjutande av pengar till SAS finns tillgängliga.

    För att kunna söndra och regera behöver man ha tillräckligt på fötterna för att kunna styra folks blickar från sina egna tillkortakommanden.

    David Sondered, Politiskt Partiobunden.

    • jakob 24 februari 2010 den 15:11 #

      David det har aldrig tidigare funnits en Rödgrön regering och Miljöpartiet har aldrig någonsin varit i regeringsställning. Men din analys stämmer delvis, tidigare Socialdemokratiska och borgerliga regeringar har bidragit till dagens problem.
      Men det är också problem som förvärrats över tid och man borde ha handlat efter det att SJ 2005 varnade för att den maximala spårkapaciteten snart skulle vara nådd, men det gjordes inte. Istället investerades 2/3 i vägprojekt till och med i den långsiktiga investeringsplanen band Alliansen upp de största investeringarna i motorvägar.

      Läs gärna hur Miljöpartiet vill öka satsningarna på järnvägen här: http://www.mp.se/templates/mct_177.aspx?number=190429

  2. PapApovaMoork-online 19 mars 2010 den 7:14 #

    mycket intiresno, tack

Trackbacks/Pingbacks

  1. Åtgärdsplan mot framtida tågkaos « Hållplats Hådén - 24 februari 2010

    […] DN5, SvD5, SvD, SvD2, DN, DN2, DN3, Sn, SkD, HD, AB2, AB3 och AB4. Relaterade bloggar: Sara, Jakob, Yngve, Svensson och Stefan Andra om samhälle, snö, vinter, politik, sj, politik och […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s