Miljörörelsen överger slutligen Alliansregeringen

3 Dec

Efter Uppdrag Gransknings inslag om regeringens infrastruktursatsningar så har Miljöförbundet Jordens Vänner äntligen valt att ta avstånd från Andreas Carlgren och den oansvariga miljöpolitik som han och alliansregeringen driver.

”Vi har inget förtroende för miljöministern”

säger Anna Sehlin ordförande för MJV. Hon säger också att det här är någonting de känt av under hela hösten och att hoppet de satt till Andreas Carlgren svalnat de senaste åren. Och är det så konstigt?

Efter att alliansregeringen gett Vattenfall fortsatt mandat för att investera i smutsig kolkraft, investerat 28 miljarder i svensk historias dyraste motorväg (som beräknas öka både trafik och utsläpp), skapat en miljöbilspolitik som främjar de bilar som släpper ut mest, lagt en budget som saknar satsningar på klimatet och i vissa fall till och med motverkar dessa (sänkt skatt på lastbilar, höja utsläppsnivån på miljöbilar, ökad skatt på bussar) och som ställt sig bakom EUs klimathyckleri.

För när Naturvårdsverket, Banverket, Luftfartsverket, Energimyndigheten, Vägverket och Sjöfartsverket alla menar att trafiken måste minska för att man ska kunna sänka utsläppen och nå klimatmålen (Vägverket menar till och med att en halvering av trafiken är nödvändig) så säger Miljöminister Carlgren, och jag citerar;

”Jag tror att det är bra om trafiken ökar.”

Kungliga Tekniska Högskolan har även dem kommit fram till att trafiken måste minska i bästa fall med 15-30% men antagligen med många gånger mer.

Han säger det för att han tror att de vägar regeringen planerar att bygga, svensk historias dyraste vägbyggen, kommer att vara trafikerade med fossilfria bilar. Alltså bilar som inte drivs med fossila bränslen. Det är regeringens mål att alla bilar ska vara fossilfria 2030 men till och med de mest optimistiska i bilbranschen, Renault, menar att endast 5-10% kommer att vara fossilfria vid den tidpunkten.

På en direkt fråga i inslaget så svarar Carlgren att han inte ens tror att mer gång-, cykel- och kollektivtrafik är en del av lösningen på klimatkrisen. Det skiner igenom i regeringens politik då de sänkt anslaget till cykelvägar och drivit igenom ett förslag som beräknas dubbla biljettpriserna på tåg.

Infrastrukturplanen som ska gälla fram till 2021 och som regeringen ska ta ställning till i vår och som gäller satsningar i storleksordningen 217 miljarder beräknar att dessa gemensamma insatser kommer att minska utsläppen med en promille – och då har man ändå räknat med en höjd bensin- och dieselskatt som regeringen valt att inte genomföra. Oavsett om regeringen väljer att lägga den planen som proposition eller inte så har det redan låst upp stora delar av pengarna i Förbifart Stockholm (minst 28 miljarder) och Marieholmstunneln (minst 3.2 miljarder). Av resterande summa så kommer minst 50% att läggas på nya vägar tack vare ett policybeslut från regeringen. Detta trots att nya vägar aldrig har minskat varken trafiken eller utsläppen.

Istället för att bygga nya räls för att komma tillrätta med dagens problem med övertrafikerade räls så bygger man nya vägar som ändå bara kommer leda till att trafiken ökar och utsläppen likaså.

Advertisements

3 svar to “Miljörörelsen överger slutligen Alliansregeringen”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Alliansens miljöpolitik är ett enormt luftslott « Jakob Lundgren - 28 mars 2010

    […] syn på det här med trafik. Han har av någon oförklarlig anledning fått för sig att det är bra om trafiken ökar trots att vägverket menar att vi måste halvera trafiken fram tills 2030, även om man räknar med […]

  2. Svenskarna vill ha bättre kollketivtrafik « Jakob Lundgren - 16 augusti 2010

    […] varför man inte ska slösa 28 miljarder på Förbifarten. Dessa går att läsa här, här, här, här och […]

  3. Förbifarten – Allt åt alla « Jakob Lundgren - 24 augusti 2012

    […] Vissa saker i diskussionerna kring Förbifarten är däremot bara bisarra. När Andreas Carlgren fortfarande var miljöminister sade han, och jag citerar ordagrant, “Jag tror att det är bra om trafiken ökar“. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s