Övervakning inom skolan

19 Aug

Idag skriver Svenska Dagbladet om hur nio av tio, eller åttionio procent av de tillfrågade ungdomarna är positiva till övervakningskameror inne i skolan och på skolgården. Att såpass många inte ser ett problem att bli övervakade på sin arbetsplats chockar mig då FRA-lagen och IPRED-direktivet lett till sådant ramaskri.

Att man ska bli övervakad i skolan är för mig inget nytt, jag har själv gått ett år på en skola med kameror i samtliga korridorer och avlyssning av samtliga klassrum, men jag kommer till det senare.

Redan 2007 lyftes debatten om kamerorna på skolorna då 17 av 30 kommunala gymnasieskolor i Stockholm visade sig ha övervakningskameror.

Detta gjordes för att förhindra inbrott, motverka skadegörelse och stoppa mobbning, och det är svårt att tala emot de sakerna, för vem vill inte stoppa inbrott, skadegörelse och mobbning? Problemet i många av det här fallen är att det finns sätt att kringgå systemen, i skadegörelsefallen lär sig personerna snabbt att täcka för sina ansikten och när man talar om mobbning blir det än mer komplicerat. För mobbning är ett enormt problem inom den svenska skolan idag men löser kameror problemet?

Nej. Grunden till mobbningen finns fortfarande där orörd så först och främst tar man inte itu med problemet i sig. Det andra problemet är att film från kamerorna endast används vid misstanke om någonting, att ha någon som konstant övervakar samtliga kameror är helt enkelt en orimligt stor kostnad för skolorna. Och att man måste begära ut film är någonting som säkert i många fall inte kommer att ske, då det skulle kräva att den mobbade eller någon annan anmäler det hela vilket oftast inte sker idag och det är inte heller någonting som lär ändras på grund av att det sitter kameror över hela skolan. Inte heller löser de problemen med tyst mobbning, alltså utfrysning som kan kännas minst lika jobbigt för den utsatte, för den typen av mobbning kan kamerorna inte ens ha en teoretisk verkan då det är avsaknaden av kontakt som utgör mobbningen. Inte heller kan kamerorna stoppa verbal mobbning då jag tvivlar på att det har ljudupptagning, vilket innebär att endast den fysiska återstår. Då har vi dels problemet med att den utsatte inte vågar anmäla, eller kanske till och med tar på sig skulden själv samt att den typen av mobbning inte alltid sker inne i skolan där alla kan se utan hellre på skolgården (där man måste få tillstånd att ha kameror) eller där vakande ögon inte når, vilket innebär att även den delen inte förhindras av kamerorna.

Skolborgarrådet Lotta Edholm (fp) anser att det är upp till rektorerna att bedöma om kameraövervakning är lämpligt i förhållande till det problem de vill lösa medans Miljöpartiets Per Olsson mycket riktigt varnar att det finns en risk i att man felaktigt tror att problemen löses av övervakningskameror.

Sen om vi ska se till kostnader. Nu kan jag direkt erkänna att jag inte vet hur mycket ett sånt här övervakningssystem kostar att inskaffa och hålla i drift men jag tänker mig att det i alla fall handlar om upp emot sexsiffriga belopp på ett större gymnasium, och då kan man fråga sig om förstörelsen på skolan verkligen motiverar det utläggen?

Sen om vi ser till nästa del. Om man kränker integriteten på ett sätt så blir det mycket lättare att kränka det på ett annat. Jag gick som sagt själv på en skola med övervakningskameror, Edgewood High School i USA och jag inser direkt att det är två vitt skilda kulturer men jag tycker ändå att det är ett relevant exempel. Det var en skola som hade fått högsta betyg av Ohios skolverk för sin ordning och där hade man övervakningskameror i alla korridorer och alla klassrum var avlyssnade. Här hade man säkert tagit dessa åtgärder för att förhindra förstörelse och liknande, men idag används kamerorna för att kolla upp varför elever kommer för sent, hur länge det är på toaletten, om någon är i korridoren under lektionstid, för att avlyssna klassrum och se vad eleverna säger där. Lärare har dessutom getts rätten att söka igenom en elevs skåp och väskor som de själva vill, för som sagt, när en rättighet tagits ifrån en är det lättare att ta nästa. Under tiden jag var där förbjuds så småningom också väskor och tröjor med dragkedjor då man såg dessa som potentiella hot då de kunde dölja vapen. Det här var också en skola som använde sig av kvarsittningar, polisrazzior, slumpmässiga drogtester och avstängningar samt att de vid alla tid punkter hade en polisman på skolan.

Trots allt detta frodades våld och droger på skolan, någonting som inte minskade under min tid där, trots att razziorna, drogtesterna och väskförbuden alla var nya regler som infördes medans jag gick där.

Min slutsats blir att övervakning och inskränkningar på den personliga integriteten kanske inte alls leder till minskade problem på skolan, kanske tvärtom, kanske triggar begränsningarna man får en motreaktion?

Helst skulle jag vilja se att dessa nio av tio elever tänker om, och tänker i fler led än ”men jag har ju rent mjöl i påsen, varför ska jag oroa mig?” för det bör ni. För när man gett de en möjlighet till kontroll så tar de gärna chansen till fler och till slut får vi ett samhälle där vi slutar ifrågasätta statens övervakning av individen, och ett sådant samhälle vill jag inte leva i.

2 svar to “Övervakning inom skolan”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Övervakningskameror minskar inte våldsbrotten « Jakob Lundgren - 04 oktober 2009

    […] minskar inte våldsbrotten By jakoblundgren Jag bloggade tidigare om övervakningen inom skolan och om hur en ökad kameraövervakning skulle leda till en kränkning utav den personliga […]

  2. Grattis på femtioårsdagen Christian Engström. « Emil Isberg - 09 februari 2010

    […] kommer vi även att finnas med i Landsting och Kommunfullmäktige. Datalagringsdirektivet, ökad övervakning i skolor och på allmänna platser samt många fler aktuella ämnen är inom våra kärnområden. […]

Kommentera

