Regeringens misslyckade Miljöbilspolitik

13 Aug

Miljöaktuellt skriver idag om hur regeringens nya förslag att dagens miljöbilspremiesystem (10 000 kronor åt den som köper en miljöbil) ska ersättas med slopad fordonsskatt under fem år, någonting som de beräknar ska ge kunden i genomsnitt 6000 kronor under de fem åren.

Problemet är att det redan finns fordonsskattelättnader för miljöbilar enligt ett system där skatten är lägre ju bättre (läs: mindre dålig) bilen är ur en miljösynpunkt. Detta innebär ju då att de bästa bilarna för miljön är de som man gagnas minst av att köpa med de (eventuella) nya systemet.

Tidningen Auto Motor & Sport har gjort en sammanställning där de jämför hur mycket man tjänar på fyra olika bilmodeller med det nya systemet.

En Volvo V70 2,0 Flexifuel (E85) med koldioxid utsläpp på 206 g/km blir 7100 kronor billigare med det nya systemet medan en VW Gold 1,6 Multifuel (E85) med utsläpp på 166 g/km blir 5 100 kronor billigare. Ca 20% lägre klimatpåverkan gör alltså skattelättnaden ca 30% lägre! Värt att påpeka är också att båda exemplen innebär lägre skattelättnader än den tidigare miljöpremien på 10 000. Regeringens nya förslag innebär alltså en än mindre satsning på att ställa om Sveriges alltför föråldrade bilpool!

(En miljöklassad bil är en bil med alternativt drivmedel eller CO2-utsläpp på 120 g/km eller lägre)

Annonser

8 svar to “Regeringens misslyckade Miljöbilspolitik”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Alliansens klimatbluff « Jakob Lundgren - 03 september 2009

    […] Carlgren, Carlgren. Sen när kör alla i Sverige biogas och elbilar? Hur ofta ser du ens en sån? Särskilt nu när regeringen misslyckats med Miljöbilspolitiken som gagnar de bilar som släpper ut… Och är det tveklöst det bästa alternativet för klimatet? Samtliga källor ovan talar för […]

  2. Så grön är (inte) regeringens budget « Jakob Lundgren - 08 oktober 2009

    […] Punkt tre är alla överens men punkt fyra, koldioxidkomponent i fordonsskatt, är mer intressant. Här vill regeringen plötsligt höja högsta utsläppsnivån för miljöbilar, någonting som går tvärtemot den utveckling vi idag måste få till stånd. Jag har tidigare bloggat om deras misslyckade miljöbilspolitik här. […]

  3. Miljöpartiet föreslår ny miljöbilspolitik « Jakob Lundgren - 18 januari 2010

    […] föreslår ny miljöbilspolitik 01 oktober 2009 — jakob Jag har tidigare bloggat om hur Alliansens miljöbilspolitik främjar det bilar som släpper ut mest genom att ge de bilarna […]

  4. Alliansens miljöpolitik är ett enormt luftslott « Jakob Lundgren - 28 mars 2010

    […] i EU vilket i och för sig är en naturlig effekt av att regeringen lyckats med konststycket att subventionera de miljöbilar med högst utsläpp mest. Inte ens biltillverkarna själva tror att det är rimligt att alla bilar är miljöbilar tills […]

  5. Svar till Sofia Arkelsten « Jakob Lundgren - 01 april 2010

    […] sänkte de ekonomiska incitamenten för att köpa miljöbilar med ca 40% men som dessutom gjorde subventionerna för en utsläppstung bil större än de för en med låga utsläpp. Miljöpartiet har lagt ett förslag på en bättre premie som […]

  6. Sofia Arkelsten (M) försvarar inte ens Alliansens miljöpolitik « Jakob Lundgren - 18 april 2010

    […] kritiserar att de skapat ett kraftigt missriktat system för att subventionera miljöbilar där man subventionerar de bilar som släpper ut mest mer än de som släpper ut minst försöker Arkelsten förminska Miljöpartiets politik och få den att låta utdaterad. Men det är […]

  7. Tankar kring en Rödgrön miljöpolitik « Jakob Lundgren - 01 maj 2010

    […] Det som jag däremot saknar i förslaget är en fordonskatt differentierad efter miljöpåverkan och en skatt på flygets miljöpåverkan. Differentierad fordonskatt fanns i ett tidigare Rödgrönt förslag och jag antar, och hoppas att det står fast fortfarande. För den fordonsskatt som Alliansen utformade för att främja miljöbilar är ingenting annat än ett enormt fiasko. […]

  8. Välfärden, pensionerna och borgerskapet « skvitts - 09 februari 2012

    […] som miljöbilar får släppa ut samtidigt som de gjort ändringar i miljöbilspremien som premierar de bilar som släpper ut mest.” / Jakob […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s